مدل های هوش مصنوعی نیاز به «داده» دارند تا آموزش ببینند و تقریبا هیج راهی وجود ندارد که یک مدل بدون استفاده از داده‌های عمومی بتواند به عملکرد خوبی برسد. اما ازچه داده‌هایی می‌توان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کرد؟‌ مسئله همین است! چراکه این یک موضوع اخلاقی و بحث برانگیز به شمار می‌آید.

آموزش از روی داده‌های شخصی کاربران

اخیرا مشخص شده که کمپانی متا از تصاویر کاربرانش در اینستاگرام و فیسبوک برای آموزش مدل های هوش مصنوعی خود استفاده کرده است!

مدیر تولید متا، کریس کاکس، روز پنجشنبه در نشست فناوری بلومبرگ گفت که آ‌ن‌ها از عکس‌ها و متن‌های موجود در پلتفرم‌های زیرمجموعه متا برای آموزش مدل تولیدکننده متن به تصویر خود استفاده می‌کنند!

او گفت: «البته ما از تصاویر کاربران در اکانت‌های خصوصی‌شان استفاده نمی‌کنیم و حریم خصوصی آن‌ها نقض نمی‌شود؛ اما از تصاویر و داده‌های موجود در اکانت‌های عمومی برای آموزش مدل خود استفاده کرده‌ایم!»

کاکس افزود به همین دلیل است که هوش مصنوعی تصویرساز متا می تواند تصاویر با کیفیت و بسیار شگفت انگیزی تولید کند چراکه با داده‌های واقعی از مردم دنیا آموزش دیده و همه چیز را درباره هنر،‌ فرهنگ و مد می‌داند!

این صحبت‌ها نگرانی‌ها و بحث‌های اخلاقی درباره استفاده (یا سواستفاده‌) متا از داده‌های کاربرانش را به وجود آورده و عده‌ای از کاربران شدیدا از این موضوع عصبانی هستند.

پیش از این هم دیده بودیم که هوش مصنوعی متا می‌تواند از صفر تا صد یک آگهی تبلیغاتی را خودش بسازد!

نظر شما در مورد این اتفاق چیست؟‌