در پی نیازهای روزافزون و گسترده به تراشه‌ هوش مصنوعی،‌ حالا متا هم به دنبال ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی برای خودش افتاده است! در همین راستا متا از تراشه هوش مصنوعی نسل بعدی خود با نام «آرتمیس» رونمایی کرده است. این تراشه برای رفع نیاز پردازشی کمپانی متا برای اجرای ویژگی‌های هوش مصنوعی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ طراحی شده است. و البته قرار است به زودی هوش مصنوعی متا روی اینستاگرام و واتساپ در دسترس قرار می‌گیرد

درباره تراشه‌های هوش مصنوعی متا

این راه اندازی به این معنی است که متا کمتر به تامین کنندگان خارجی مانند Nvidia متکی خواهد بود.

طبق خبری که متا منتشر کرده، متا با توسعه آرتمیس دو هدف کلیدی را دنبال می‌کند. اول اینکه، وابستگی آنها به تامین کنندگان خارجی مانند انویدیا برای تراشه‌های هوش مصنوعی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه متا کنترل بیشتری بر سخت‌افزارهای خود پیدا می‌کند.

دوم اینکه متا می‌تواند تراشه‌های بهینه‌تری تولید کند و در مصرف انرژی و هزینه هم صرفه جویی می‌کند.

متا با انویدیا خداحافظی می‌کند؟

با این حال، توسعه Artemis به معنای پایان رابطه متا با انویدیا نیست. مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا، برنامه‌های خود برای خرید تعداد قابل توجهی از تراشه‌های پرچم‌دار H100 انویدیا در سال جاری را تایید کرده است. متا به همراه خرید از سایر تامین کنندگان، انتظار دارد در سال 2024 مجموعاً 600000 تراشه هوش مصنوعی داشته باشد.