از زمانی که مدل‌های هوش مصنوعی در سال 2022 منتشر شدند انواع بحث و جدل‌ها و جنجال‌ها را هم با خود داشته‌اند! یکی از این بحث‌ها، پرسش‌های مربوط به حفظ مالکیت معنوی هنرمندان و رعایت قانون کپی رایت است. یک دیتابیس که اخیرا با عنوان ‘Midjourney Style List’ لو رفته نشان می‌دهد که احتمالا میدجرنی از آثار بیش از 16000 هنرمند برای آموزش دادن به هوش مصنوعی خود استفاده کرده و حتی برای فرار از پیامدهای قانونی این سواستفاده، اقداماتی هم انجام داده است!

سرقت ادبی midjourney

ماجرای اطلاعات لو رفته و دردسر حقوقی میدجرنی

این اطلاعات لو رفته شامل یک سند 24 صفحه‌ای است و نام هنرمندان بزرگی مثل بنکسی، دیوید هاکنی، والت دیزنی و بسیاری دیگر را شامل می شود و در حال حاضر خشم کاربران آنلاین را شدیدا برانگیخته است.

این فهرست شامل بیش از 16000 هنرمند است که بسیاری از آنها به سختی از طریق کار خود امرار معاش می کنند و متاسفانه چنین سرقت‌های هنری و ادبی در دنیای هوش مصنوعی بی سابقه نیست.همانطور که پایگاه خبری ARTnews هم اشاره کرده، لیست اسامی هنرمندان حتی شامل یک کودک شش ساله هم می‌شود که قبلا آثارش را به نام خودش ثبت کرده است! و حالا هنرمندان زیادی در ایکس (توییتر سابق) اعلام کرده‌اند که اسم خودشان را در لیست هنرمندان مورد سواستفاده می‌بینند.

حالا هنرمندان زیادی به جرم نقض قانون کپی رایت در حال شکایت از این کمپانی هستند  و اعلام کرده‌اند که مخالف استفاده از هنرشان در پایگاه‌های اطلاعاتی هوش‌‎های مصنوعی هستند.

چنین شکایتی می‌تواند نقطه عطف بسیار بدی برای Midjourney و به طور کلی برای صنعت هوش مصنوعی باشد. باید ببینیم کمپانی های هوش مصنوعی در این باره چه اقدامات و توضیحاتی ارائه خواهند داد.