هوش مصنوعی (AI) یک تکنولوژی جذاب و دائما در حال تکامل است که همه چیز درباره آن شگفت انگیز است! در این مقاله نامبرلند چندین حقیقت در مورد هوش مصنوعی که بسیار جالب هم است، برایتان آورده‌ایم که احتمالا تا به حال نمی‌دانستید!

اولین حقیقت در مورد هوش مصنوعی: هوش مصنوعی جدید نیست،‌ سال‌هاست که وجود دارد!

شاید فکر کنید همه ماجراهای جذاب هوش مصنوعی از نوامبر سال ۲۰۲۲ و با معرفی OpenAI شروع شده اما مفهوم “هوش مصنوعی” از دهه 1950 وجود داشته است. سیستم های هوش مصنوعی اولیه در آن سال‌ها برای انجام کارهایی مانند بازی شطرنج و حل مسائل ریاضی استفاده می شد.

دومین فکت درباره هوش مصنوعی: همین الان در حال استفاده از هوش مصنوعی هستید،‌ اما شاید ندانید!

هوش مصنوعی در حال حاضر در اطراف ما وجود دارد و فقط چت جی پی تی نیست. هوش مصنوعی در حال حاضر در بسیاری از بخش های زندگی روزمره ما، از دستیارهای صوتی مانند سیری و الکسا گرفته تا الگوریتم پیشنهاد محتوا در اینستاگرام و یوتیوب، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: chatgpt چیست

سومین حقیقت درباره هوش مصنوعی: شما را می‌شناسد!

هوش مصنوعی قادر است صدا و حتی چهره انسان‌ها را تشخیص دهد! بله ابزارهای هوش مصنوعی قادر هستند ما را از روی چهره بشناسند. فناوری تشخیص چهره برای اهداف مختلفی استفاده می شود، از باز کردن قفل گوشی های هوشمند گرفته تا شناسایی مجرمان توسط دولتمردان. اما چطور هوش مصنوعی چهره‌های ما را تشخیص می دهد؟

هوش مصنوعی برخی از ویژگی‌های کلیدی چهره، مانند وضعیت چشم‌ها، فرم بینی و دهان،‌ فاصله بین دندان‌ها و بافت پوست افراد را شناسایی و استخراج می‌کند. سپس با پایگاه داده‌ای عظیم خود مطابقت می دهد و اشخاص را شناسایی می کند. جالب است نه؟ به تازگی هم هوش مصنوعی قادر است دستخط انسان را هم تقلید کند.

عجیب ترین فکت در مورد هوش مصنوعی: می‌توانیم با او حرف بزنیم و او هم با ما حرف بزند

هوش مصنوعی می تواند برای پردازش زبان طبیعی استفاده شود. پردازش زبان طبیعی یا NLP یکی از حوزه های هوش مصنوعی و توانایی ماشین‌ها برای درک و تفسیر زبان انسان است. همین الان وقتی با چت بات هایی (مثل چت جی‌پی‌تی)‌ چت می کنید یا با دستیار صوتی تلفن همراه خود صحبت می کنید،‌ در حال بهره مندی از این توانایی هوش مصنوعی هستید.

شاید الان توانایی پردازش زبان توسط هوش مصنوعی ضعیف باشد و گاهی اشتباهات خنده داری هم انجام دهد اما قطعا تا به اینجا یک معجزه بوده.

پنجمین حقیقت در مورد هوش مصنوعی: در علوم پزشکی و درمان با هوش مصنوعی یک انقلاب عظیم رخ داده است.

خوشبختانه در عصر حاضر بیماری‌هایی مثل سرطان دیگر ترسناک نیستند چراکه توسط تکنولوژی هوش مصنوعی مهار می‌شوند.

هوش مصنوعی می تواند تصاویر پزشکی را بررسی و تحلیل کند و علائم اولیه بیماری را شناسایی کند، که در نهایت منجر به تشخیص به موقع بیماری و درمان موثرتر می شود.

مثلا به تازگی دیدیم که پس از 60 سال با کمک هوش مصنوعی موفق به کشف یک آنتی بیوتیک برای باکتری خطرناک و کشنده شدند. یا هوش مصنوعی iStar که می‌تواند سرطان را دقیق‌تر و بهتر تشخیص دهد.

هوش مصنوعی در پزشکی

ششمین فکت در مورد هوش مصنوعی: می تواند هنر خلق کند (شاید هم نتواند)

البته این حقیقت در مورد هوش مصنوعی را در ابزارهای ساخت عکس با هوش مصنوعی دیده‌ایم. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند تصاویر را تجزیه و تحلیل کنند و آثار هنری جدیدی را بر اساس الگوها و سبک‌هایی که یاد گرفته‌اند بسازند. البته در اینجا یک اختلاف نظر بین کارشناسان هنری وجود دارد و برخی معتقدند این توانایی هوش مصنوعی به معنای «خلق هنر» نیست و تنها یک کپی و تقلید از داده های ورودی‌اش به حساب می‌آید چراکه فاقد ویژگی هایی مثل خلاقیت و تفکر مستقلانه است.

جالب ترین حقیقت در مورد هوش مصنوعی: می‌تواند رانندگی کند!

در حال حاضر هوش مصنوعی در حال توسعه دادن خودروهای خودران است و قسمت‌های زیادی از رانندگی (مثل مسیریابی یا کنترل سرعت یا حتی پارک خودرو) را به عهده گرفته،‌ اگرچه هنوز برای تصمیم گیری در جاده به راننده انسانی نیاز است اما قطعا می‌رسد آن روزی که هوش مصنوعی کاملا تبدیل به راننده شود! آن وقت قطعا انسان‌های با رانندگی بد از خیابان‌ها حذف خواهند شد!

مثلا به تازگی خبری منتشر شده بود درباره ماشین‌هایی که از سیستم پارک اتومات هوش مصنوعی بهره می برند و می‌توانند بسیار دقیق و عالی به جای ما آدم‌ها ماشین‌هایمان را پارک کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند زلزله‌ها و آتشفشان‌ها و بسیاری از بلایای طبیعی دیگر را پیش بینی کند

شگفت انگیز نیست که روزی بتوانیم زمان وقوع زلزله را از قبل بدانیم و دیگر نترسیم؟‌ یکی دیگر از فکت‌هایی که در مورد هوش مصنوعی وجود دارد پیش بینی بلایای طبیعی است؛ البته هنوز تا آن روز مدت زیادی مانده اما همین الان الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند یک سری داده‌ها مثل الگوهای آب و هوایی، تغییرات پوسته زمین و سایر نشانه‌های مرتبط با زمین‌شناسی را تحلیل کنند و درباره اتفاقی که در پیش است به ما هشدار دهند.

محققان دانشگاه تگزاس در آستین در حال کار روی مدلی از هوش مصنوعی هستند که می تواند با تفسیر داده‌ها، احتمال لرزیدن پوسته زمین را پیش بینی کند و پتانسیلش را دارد که پیشرفته‌تر و دقیق‌تر هم شود!

بهترین فکت در مورد هوش مصنوعی: می‌تواند کره زمین و محیط زیست را از دست انسان‌ها نجات دهد

آیا شما هم همیشه نگران محیط زیست و آلوده شدن بی‌رویه آن توسط انسان‌ها هستید؟

تقریبا همه ما چنین دغدغه‌ای داریم ولی کاری هم از دستمان برنمی‌آید،‌ اما شاید هوش مصنوعی حلقه گمشده مسئله محیط زیست باشد! هوش مصنوعی می‌تواند با تنظیم مصرف انرژی از هدررفت آن جلوگیری کند و یا با پیدا کردن سوخت های جایگزین،‌ از مادر زمین مراقبت کند.

سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قادر هستند وسایل گرمایشی و سرمایشی،‌ سیستم های تهویه مطبوع،‌‌ روشنایی و دیگر تجهیزات را در منازل،‌ ساختمان‌ها، کارخانه‌ها، و دیگر تاسیسات بزرگ را بر اساس نیاز و ترجیحات انسان‌ها بهینه ‌کنند و اتلاف انرژی را کاهش ‌دهند.

مثلا یک مثال خیلی ساده اینکه، سیستم‌های هوشمند می‌توانند دمای اتاق‌ را بر اساس حضور افراد تنظیم کنند یا نورپردازی را با توجه به شرایط نور طبیعی بهینه سازی کنند. بنابراین دیگر جایی بی‌دلیل انرژی هدر نمی‌رود.

هوش مصنوعی می‌تواند ما انسان‌‌ها را در بازی‌ها شکست دهد!

بازی‌ همیشه برای انسان‌ها سرگرمی جالب و مهمی بوده و انسان‌ها از گذشته های بسیار دور بازی را دوست داشته اند و مشغول زقابت و مسابقه در آن بوده اند. بااینکه انسان‌ها هستند که بازی‌ها را اختراع کرده اند اما در آن کامل کامل نیستند، و البته همین نکته جالب بازی است که برای برنده شدن چالش داشته باشی! اما یک اتفاق جالبی که در حوزه بازی و هوش مصنوعی رخ داده این است که هوش مصنوعی توانسته چند باری در چند بازی انسان را شکست دهد.

StarCraft 11، شطرنج، چکرز (شبیه تخته نرد) و پوکر از جمله بازی های هوش مصنوعی هستند که تاکنون انسان ها را شکست داده اند.

اما نگران نباشید،‌ این موضوع بسیار قابل پیش بینی بود چراکه بازی‌ها اساسا یک ساختار نظام مند دارند که عملکرد یک ماشین بدون خستگی و با توانایی های پردازش بیشتر در لحظه در این مورد از عملکرد یک انسان بالاتر است،‌ ولی به معنای برتری ماشین به ما نیست.

نتیجه گیری

در این مقاله چند حقیقت در مورد هوش مصنوعی گفتیم که بسیاری از آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی انسان داشته باشد. هر چند هوش مصنوعی تهدیدهایی هم برای بشر دارد، اما همانطور که دیدید، در بسیاری از موارد در خدمت شما هم است.