در سال گذشته، هوش مصنوعی های کمپانی های بزرگی مثل OpenAI، Google، X و غیره به ما معرفی شدند و هرکدام هم بسیار جنجالی و خبرآفرین بودند. در ادامه معرفی کمپانی های هوش مصنوعی ساز، شرکت مادر فیس‌بوک، یعنی متا هم وارد میدان شده و یک هوش مصنوعی تصویرساز جدید به نام Imagine را به دنیا معرفی کرده است. همانطور که حدسش را می‌زدیم Imagine یک رقیب مستقیم برای هوش مصنوعی های شناخته شده‌ای مانند DALL-E و Midjourney است. اما کارایی‌اش چطور است؟ و چه تفاوت‌ها یا شباهت‌هایی با دیگران دارد؟ در این مطلب نگاهی دقیق‌ به فناوری‌ قدرتمند Meta’s Imagine و نتایج آن در مقایسه با رقبا می‌اندازیم.

Imagine with Meta AI چیست؟ نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی کاربران متا

Imagine with Meta AI یک هوش مصنوعی تصویرساز است که پرامپت های متنی را به یک اثر هنری تصویری تبدیل می‌کند. Imagine قادر است فقط در چند ثانیه یک ست 4 تایی تصویر از یک دستور بسازد و پتانسیل‌اش را هم دارد که بسیار بیش از این پیشرفت کند.

اما موضوع بسیار بحث برانگیز در مورد Imagine AI این است که این هوش مصنوعی با استفاده از 1.1 میلیارد تصویر کاربران فیس بوک و اینستاگرام آموزش داده شده است! البته متا اعلام کرده که در آموزش هوش مصنوعی خود فقط از تصاویر پابلیک (عمومی) استفاده کرده و از تصاویر خصوصی (پرایوت) کاربران در صفحات شخصی یا مکالمات خصوصی استفاده‌ای نکرده‌آند. این موضوع شدیدا مایه نگرانی در مورد حریم خصوصی کاربران شده است.  

بااین حال بهره گیری هوش مصنوعی تصویر ساز متا از میلیون‌ها تصویر واقعی به این معناست که این هوش مصنوعی در ساخت تصاویر بسیار قوی و عالی عمل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ساخت عکس با هوش مصنوعی

آیا هوش مصنوعی Imagine متا رایگان است؟

بله، کار با Imagine فعلا رایگان است. البته این هوش مصنوعی در مرحله بتا (آزمایشی) است و دقیق مطمئن نیستیم که آیا در آینده هم رایگان بماند یا نه. یک ویژگی منفی این هوش مصنوعی این است که تصاویرش را با یک واترمارک برجسته اما کوچک در گوشه پایین سمت چپ متمایز می‌کند و فعلا این واترمارک قابل حذف کردن نیست. به احتمال زیاد متا این واترمارک را هم حذف نکند چراکه تصاویر تولیدی این هوش مصنوعی بسیار شبیه واقعیت است.

ساخت عکس با Dalle
ساخت عکس با متا
ساخت عکس با متا

مقایسه سه هوش مصنوعی تصویرساز: imagine با DALL-E و Midjourney

Midjourney و Imagine دو ابزار بسیار شبیه بهم هستند اما تفاوت‌های بزرگی هم دارند.

دسترسی به Meta’s Imagine هنوز در مرحله بتا

تفاوت عمده بین این ابزارها این است که Midjourney برای استفاده در اکثر نقاط جهان به جز امارات متحده عربی و چین در دسترس است. با این حال Imagine دسترسی بسیار محدودتری دارد و فعلا فقط در ایالات متحده در دسترس است. هرچند که متا اعلام کرده در آینده‌ای نزدیک دسترسی همه کاربران را به Imagine باز می کند.

لازم به ذکر است که راه حل استفاده از هوش مصنوعی تصویرساز متا برای کسانی که خارج از ایالات متحده زندگی می کنند وجود دارد و آن تغییر موقعیت مکانی با استفاده از یک IP است. ولی ما این‌کار را پیشنهاد نمی‌دهیم چراکه ممکن است باعث تعلیق شدن حساب فیس‌بوک یا اینستاگرام شما شود.

Imagine  متا ویژگی‌های انسانی را بسیار واقع‌گرایانه می‌سازد

وقتی نوبت به خلق تصاویر انسانی می شود، هوش مصنوعی متا Imagine در جزئیات انسانی مثل صورت، رنگ پوست و یا حتی موها واقعاً شگفت انگیز عمل می‌کند.

ساخت عکس با Dalle
ساخت عکس با متا

نحوه استفاده از Imagine متا

اگر از قبل یک حساب کاربری فیس بوک داشته باشید استفاده از Imagine with Meta AI بسیار آسان است. اگر اکانت فیسبوک ندارید لازم است یکی بسازید.

  • به Image.meta.com بروید و روی دکمه Log in to Generate کلیک کنید.
  • در این مرحله با اکانت فیسبوک یا اینستاگرام خود یا یمیل خود نیز استفاده کنید.
  • پس از ثبت نام، می توانیتد تصویر تولید کنید! هوش مصنوعی Imagine تصاویر را از طریق پرامپت‌های متنی تولید می کند. یعنی باید به سادگی باید آنچه که می‌خواهید را برایش بنویسید و سپس بر روی دکمه Generate کلیک کنید.
  • پس از چند ثانیه چهار تصویر به شما تحویل می دهد که می‌توانید یکی را دانلود کنید.

چند محدودیت کوچک در کار با Imagine متا

همانطور که در بالاتر گفته بودیم Meta’s Imagine یک واترمارک کوچک در گوشه هر تصویر قرار می‌دهد که قابل برداشتن نیست.

محدودیت دیگر اینکه تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی متا فراتر از وضوح پیش فرض 1024×1024 ارتقا پیدا نمی‌کنند.

همچنین در حال حاضر تمام تصاویر Imagine AI در سایز مربع تولید می‌شوند.