در دنیای رقابتی امروز که محتوا یک عنصر مهم برای جذب مخاطب و توسعه کسب‌وکارها است، تولید محتوای جذاب و اثربخش کار سخت و زمانبری است؛ اما به کمک هوش مصنوعی می‌توان محتوایی باکیفیت و متنوع را در کمترین زمان تولید کرد. در اینجا قرار است هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار هوشمند در انجام پروژه‌های مختلف به شما کمک کند. در این مقاله، قرار است به معرفی ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی بپردازیم تا بتوانید محتوایی خلاقانه و کارآمد ایجاد کنید.

فهرست

تولید محتوا با هوش مصنوعی چیست؟

تولید محتوا با هوش مصنوعی یعنی استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان یک دستیار برای نوشتن یا خلق انواع محتوا (محتوای متنی، تصویری، حتی ویدیویی و …) به طور مثال هوش مصنوعی می تواند به شما در پیدا کردن ایده، انتخاب موضوع، نوشتن مقاله، نوشتن توضیح محصول، نوشتن سناریو برای ویدیوها، خلق تصاویر یا ویدیوها، کمک به ادیت و ویرایش محتوای چند رسانه ای، دوبله و صدا گذاری، یا سایر قسمت های خلاقانه و … کمک کند یا حتی در مواردی صفر تا صد این کار را برایتان انجام دهد!

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

بهترین ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به طور گسترده برای نوشتن مورد استفاده قرار می گیرد و ابزارهای زیادی برای آسان کردن و سریع کردن فرآیند “تولید محتوای متنی” توسعه داده شد‌اند. در ادامه به مهم ترین، شناخته شده ترین و کاربردی ترین های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ChatGPT4

تولید محتوا با چت جی پی تی

چت‌جی‌پی‌تی یکی از معروف ترین چت بات‌های هوش مصنوعی است که تقریبا همه آن را می‌شناسند. این ابزار علاوه بر پاسخ به سوالات محتوایی شما فعالیت های دیگری در این حوزه ارائه می‌دهد از جمله: تحقیق کلمات کلیدی و سناریو نویسی. باتوجه به تست‌های ما بهترین ابزار نوشتاری است و می تواند در تمام این موارد به نویسنده کمک کند:

  • کمک به تحقیق در محتوا نویسی
  • نوشتن پیش نویس و محتوای اولیه مطلب
  • نوشتن و ترجمه مقالات
  • کمک به سئوی مطالب برای گوگل
  • نگارش متن اولیه ایمیل‌ها
  • نگارش پیش نویس قراردادها
بیشتر بخوانید: چت جی پی تی 4 چیست؟

Gemini

مورد بعدی هوش مصنوعی Gemini است که گوگل آن را ارائه کرده است. در چت بات این هوش مصنوعی می‌توانید سوال بپرسید یا با ارائه پرامپت صحیح، محتوای متنی تحویل بگیرید. با توجه به تجربه خودمان و دیگر کاربران ما، هوش مصنوعی گوگل در زبان فارسی محتوای روان و سلیس ارائه نمی دهد و متن تحویل شده نیاز به ویرایش بسیار دارد.

Copilot

تولید محتوا با کوپایلوت

کوپایلوت (بینگ سابق) که هوش مصنوعی مایکروسافت است ابزار دیگری برای تولید محتوای متنی است که حتی نسخه اندرویدی و iOS هم برای گوشی‌های موبایل دارد. در این هوش مصنوعی شما می‌توانید با یک ربات، چت کنید و درخواست های خود (مثل ایده پردازی، پرسیدن سوالات، نگارش و ویرایش متن و..) را به او بدهید تا برایتان اجرا کند.

claude

claude ai یک ابزار معروف و محبوب دیگر برای تولید محتوای با هوش مصنوعی است که می توانید از آن برای نوشتن مقالات و متون حرفه ای خود بهره ببرید. البته طبق گفته کاربران متون نوشته شده توسط کلود خلاقیت کمی دارد و به راحتی مشخص می شود که توسط AI نوشته شده است.

Grok

گروک را همه به اسم “هوش مصنوعی ایلان ماسک” می شناسند؛ چراکه این هوش مصنوعی متعلق به آقای ماسک است. ایلان ماسک چند ماه پیش چت بات این هوش مصنوعی را لانچ کرده که می تواند برای تولید محتوای متنی در خدمت  کاربران باشد. با خرید اکانت توییتر، دسترسی به هوش مصنوعی گراک برای شما فعال می شود.

copy.ai

Copy.ai یک ابزار نوشتاری هوش مصنوعی است که برای رپورتاژ نویسان، بازاریابان، صاحبان مشاغل و کپی رایترها طراحی شده است تا به کمک آن تولید محتوای متنی داشته باشند، یا متون خود را ویرایش کنند. البته که این ابزار برای نوشتن متون بلند (مثل مقالات) مناسب نیست و بیشتر برای نوشتن متون تبلیغاتی کاربرد دارد. همچنین استفاده رایگان از این ابزار محدودیت دارد و پس از مصرف توکن رایگان لازم است که اکانت را بخرید.

کدام ابزار برای تولید محتوای متنی از همه بهتر است؟

با توجه به بررسی های ما، عنوان بهترین ابزار هوش مصنوعی برای تولید محتوا به “چت جی‌پی‌تی4” و “جمینای” می‌رسد! ما یک سوال یکسان را از تمام این ابزارها پرسیدیم و فقط چت جی‌پی‌تی4 و جمینای بود که توانست پاسخ صحیح را بدهد و باقی ابزارها پاسخ های اشتباه دادند! همچنین برای نوشتن یک متن روان و جذاب هم از همه عملکرد بهتری داشت. در بلاگ زیر هم می‌توانید بنچمارکی که در مورد هر هوش مصنوعی صورت گرفته، را ببینید.

بیشتر بخوانید: چت بات های هوش مصنوعی

در تولید محتوا با هوش مصنوعی، چه کسی محتوا را می‌نویسد و چگونه؟

وقتی شما به یک هوش مصنوعی دستور نوشتن یک محتوا را بدهید، در عرض چند ثانیه یک محتوای متنی طبق دستورتان برایتان ظاهر می شود. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که “چه کسی این مطلب را نوشته؟ و چگونه این کار را کرده؟” باید بدانید که فناوری هوش مصنوعی به دیتابیس عظیم وب دسترسی دارد و با استفاده از مطالب موجود رو ی شبکه وب و الگوریتم های یادگیری ماشین، محتوا را خلق می‌کند.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

پاسخ تخصصی تر این سوال را در بخش زیر بخوانید:

ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا شامل مدل پردازش زبان طبیعی (NLP) و تولید زبان طبیعی (NLG) است که با استفاده از آن‌ها کار می‌کند. NLP مدلی از هوش مصنوعی است که اطلاعات ورودی توسط شما را پردازش و درک می‌کند و NLG مدل دیگری است که براساس دستوری که از شما گرفته محتوا را خلق می‌کند و می نویسد. طبق این توضیحات می بینیم که اهمیت وجود عنصر انسانی در تولید محتوا با هوش مصنوعی چقدر بالاست!

لازم به ذکر است مدل‌های زبانی هوش مصنوعی علاوه بر اینکه از یک دیتای بسیار بزرگ و گسترده آموزش دیده‌اند، توانایی در درک و تولید متن در زمینه‌های مختلف دارند. در واقع، می توانند از روی رفتار کاربر، یعنی نوع سوالی که می پرسد و واکنشی که به پاسخ هوش مصنوعی می دهد، آموزش ببیند و خود را ارتقا دهند. در برخی از هوش مصنوعی‌ها حتی گزینه ای برای لایک یا دیسلاک پاسخ ارائه شده وجود دارد که به کاربر اجازه می دهد، هوش مصنوعی را راهنمایی کند و به او بگوید که آیا پاسخش قابل قبول بوده یا نه.

چگونه با هوش مصنوعی محتوا بنویسیم؟

هوش مصنوعی دقیقا مطابق دستور شما کار می‌کند و همان پرامپت شما را اجرا می‌کند؛ بنابراین بسیار مهم است که هنگام بیان درخواست خود کاملا واضح و مشخص این دستور را بنویسید، تا کیفیت و مطلوبیت محتوای خود را بالا ببرید.

برای نوشتن محتوای متنی با هوش مصنوعی هر چه قدر پرامپت نویسی بهتری داشته باشید، شانس بیشتری برای دریافت پاسخ بهتر دارید.

مزیت تولید محتوا با هوش مصنوعی

به نظر می رسد تقریباً هر نویسنده یا شخص فعال در حوزه محتوا، به روشی از هوش مصنوعی در کار خود استفاده می‌کند. یک نظرسنجی نشان داد که بیش از 94٪ از نویسندگان برای محتوا نویسی یا مقاله نویسی با هوش مصنوعی کار می‌کنند! بنابراین بر کسی پوشیده نیست که چقدر تولید محتوا با هوش مصنوعی مهم است و چقدر میتواند برای ما مفید و موثر باشد. ما فقط دو مورد از فواید آن را برایتان ذکر می کنیم.

مزیت تولید محتوا با هوش مصنوعی

سرعت بالا و صرفه جویی در زمان

هوش مصنوعی قادر به تولید محتوا با سرعت بسیار بالا و در ثانیه است! و برخلاف نویسنده های انسانی خسته نمی شود و به استراحت نیاز ندارد. این موضوع به کسب و کارها، سازمان‌ها، نویسندگان، هنرمندان و دیگر افراد این امکان را می‌دهد که محتوای بیشتر در مدت کمتر بسازند و در زمان خود صرفه جویی کنند.

ایده پردازی و خلاقیت بالا

هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های عظیمی که در اختیار دارد، می‌تواند ایده‌های جدید برای محتوا ارائه دهد و به ارتقاء خلاقیت در تولید محتوا کمک کند. اگر به درستی به آن دستوردهید می‌تواند برایتان بسیار نوآورانه و جدید و به روز متن بنویسد.

دسترسی به ابرداده‌ها

هوش مصنوعی به حجم عظیمی از داده‌ها به زبان‌های مختلف و در همه پلفترم‌ها دسترسی دارد و می‌تواند از آن‌ها برای تولید محتوای دقیق‌ و مرتبط‌ استفاده کند؛ درحالی که یک نویسنده قادر نیست که همه منابع و داده‌ها بررسی کند تا متن خود را بنویسد.

بهینه سازی کامل محتوا

اگر به هوش مصنوعی پرامپت صحیح بدهید، می‌تواند دستور شما را دقیق تجزیه و تحلیل کند و موثرترین و دقیق‌ترین محتوا را به شما ارائه دهد؛ حتی محتوا را طبق دستور شما بهینه سازی (سئو) کند.

چه کسانی می توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند؟

تقریبا همه! شما در هر عنوان شغلی که دست به قلم دارید می توانید در کارتان از هوش مصنوعی به نوبه خود بهره ببرید و استفاده کنید. به عنوان مثال:

  • روزنامه نگاران و خبرنگاران
  • کارمندان
  • محققان و پژوهشگران
  • مترجمان و ویراستارها
  • بلاگ نویسان
  • بازاریابان و سناریو نویس‌ها

اما بیش از همه هوش مصنوعی یک دستیار تمام عیار برای مارکترهاست! برای نویسندگان محتوای متنی در وب‌سایت‌ها و یا شبکه های اجتماعی هوش مصنوعی بسیار کاربرد و استفاده دارد.

آیا هوش مصنوعی جایگزین نویسندگان محتوا می شود؟

پاسخ کوتاه: خیر! هوش مصنوعی تولید محتوا به انسان‌ها «کمک» می‌کند کارهایشان را سریع‌تر و آسان‌تر پیش ببرند؛ اما اینکه کاملا «جای انسان را بگیرد» فعلا اتفاق نخواهد افتاد! البته با پیشرفت‌های هوش مصنوعی در آینده امکانش وجود دارد که هوش مصنوعی بتواند تمام توانایی های انسان را هم به دست آورد!

هوش مصنوعی جایگزین انسان

آیا گوگل محتوای متنی تولید شده توسط هوش مصنوعی را جریمه می‌کند؟

پاسخ کوتاه: خیر! در حالت کلی، اگر محتوای متنی معیارهای کیفی گوگل را برآورده کند مطلب شما به راحتی رتبه می‌گیرد و برای گوگل فرقی ندارد که این محتوا توسط انسان تولید شده یا ماشین و هیچ جریمه‌ای هم در کار نیست.

گوگل همواره به دنبال ارائه نتایج جستجوی بهتر و محتوای مرتبط با نیازهای کاربران است. بنابراین، چیزی که اهمیت دارد این است که محتوای شما ارزشمند، مفید، و با کیفیت باشد. اما همچنان لازم است نویسندگان محتواها را با خلاقیت و تخصص انسانی خود بررسی کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

چند هشدار برای استفاده از هوش مصنوعی

با وجود همه توانایی‌ها و ویژگی‌های باورنکردنی هوش مصنوعی که نام بردیم، باید بدانید که هنوز یک هوش “مصنوعی” است به این معنا که به تنهایی نمی تواند همه کارها را به عهده بگیرد. وقتی صحبت از یک محتوای خاص و تخصصی مانند پست‌های وبلاگ می‌شود، نمی‌توانید به ابزارهای هوش مصنوعی برای انجام کارهای سنگین اتکا کنید.

1-نکات علمی و آمارهایی که به شما می دهد را چک کنید.

2- حتما یک دور مطلب را بخوانید که از نظر نگارشی و زبانی ایرادی نداشته باشد.

3- از هوش مصنوعی به عنوان راهی برای کمک به ایجاد محتوای بهتر در زمان کمتر کمک بگیرید.

خلاصه ای از مقاله تولید محتوا با هوش مصنوعی

تولید محتوا با هوش مصنوعی این روزها بسیار فراگیر شده و همه افراد از صاحبان کسب و کار یا هنرمندان گرفته تا افراد عادی همه از این ابزار تکنولوژی برای سرعت دادن به ساخت، تولید، ویرایش و ادیت محتوای خود بهره می‌برند. این ابزارها به روش های مختلف و کیفیت های مختلف در خدمت ما انسان‌ها هستند به طور مثال از تولید مقاله متنی تا تولید تصاویر و ویدیو می توانیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم.