هوش مصنوعی می‌تواند کارهای زیادی برای ما انجام دهد، مثلا در کارهای روزمره به کمکمان بیاید،‌ اما حتی می‌تواند در کارهای قدیمی که مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش می‌شود هم به کمکمان بیاید! به گزارش بیزینس اینسایدر،‌ سه دانشجوی باهوش توانستند یک راز بسیار قدیمی و مربوط به سال ۷۹ میلاد را رمزگشایی کنند.

ماجرای طومارهای یک کتیبه قدیمی

هفته گذشته سه دانشجوی باهوش توانستند با کمک هوش مصنوعی چند خط از پاییروس های هرکولانیوم (Herculaneum) را رمزگشایی کنند و بخوانند. این پاپیروس ها در شهر هرکولانیوم کشف شده بود (شهری باستانی در جنوب ایتالیا که در سال ۷۹ میلادی به دلیل آتشفشان نابود شده بود)‌ و سال ها بود که ناخوانا مانده بود. اهمیت رمزگشایی این طومار باستانی آنقدر بالا بود که مسابقه Vesuvius برای رمزگشایی این طومار برگزار می‌شود و جایزه نقدی بسیار قابل توجهی داشت.

حالا سه دانشجوی جوان با کمک هوش مصنوعی توانستند چند خط از این طومار را بخوانند و رمزگشایی کنند و مبلغ بسیار بزرگ ۷۰۰ هزار دلار را هم برنده شوند. اهمیت این متون آنقدر بالاست که می‌تواند دوره‌های مهمی از تاریخ جهان باستان را بازنویسی کند.

هوش مصنوعی چطور در رمزگشایی کتیبه باستانی کمک کرد؟

این سه دانشجوی جوان که هرکدام دانشجوی دکترا هستند، از روش توموگرافی اشعه ایکس و دید کامپیوتری برای خواندن طومارها استفاده کردند. سپس با استفاده از یادگیری ماشین (machine learning) برای شناسایی جوهر و رمزگشایی خطوط این طومار استفاده کردند.

در این طومار چه نوشته بود؟

قسمت هایی که تیم دانشجویان رمزگشایی کردند احتمالاً توسط فیلسوفی به اسم اپیکوری، فیلودموس نوشته شده بود و درباره «موسیقی، غذا، و نحوه لذت بردن از لذت های زندگی»‌ صحبت کرده بود. در بخش پایانی این طومار، او درباره دشمنان ناشناس هم حرف هایی زده بود.

به طورکلی اتفاقات جالبی با حضور هوش مصنوعی در حال رخ دادن است. مثلا تفکر به شیوه دانشمندانی مثل نیوتون و انیشتین را به لطف هوش مصنوعی شاهد هستیم.

نظر شما درباره این پدیده جالب چیست؟