هرروز که می‌گذرد در دنیای تکنولوژی بیشتر و بیشتر شگفت زده می شویم، مثلا محققان گوگل یک مدل هوش مصنوعی را توسعه داده اند که می تواند ویدیو گیم بسازد!‌

محققان تیم DeepMind گوگل توانسته‌اند مدل هوش مصنوعی جدیدی به نام Genie AI را بسازند که می‌تواند کل بازی‌های پلتفرمر دو بعدی را تنها با یک پرامپت تصویری ایجاد کند!!! مثلا این ویدیو را ببینید،‌ Genie AI یک عکس ساده دریافت کرده و از روی آن چند فریم دوبعدی بازی ساخته است.

Genie AI یک شاهکار قابل توجه در علم ماشین لرنینگ است، زیرا برای تولید بازی نیاز به دانش خاصی ندارد. هوش مصنوعی جنی می‌تواند هر تصویری را به عنوان یک پرامپت بگیرد (چه عکس، طرح، نقاشی یا تصویری که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده باشد) سپس تصویر را به یک پلتفرمر دو بعدی قابل پخش با موانع، دشمنان و جایزه تبدیل کند.

هوش مصنوعی Genie چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعی Genie مبتنی بر یک شبکه عصبی در مقیاس بزرگ با 11 میلیارد پارامتر است از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

  • یک توکن ساز ویدئویی فضایی و زمانی، که تصویر ورودی را به یک سری از نشانه تبدیل می‌کند و نشان دهنده ویژگی های بصری دنیای بازی است.
  • یک مدل دینامیک خود رگرسیون، که فریم بعدی بازی را بر اساس فریم‌های قبلی و اقدامات کاربر پیش بینی می‌کند.
  • یک مدل اکشن ساده و مقیاس پذیر، که نمایش فشرده‌ای از اقدامات احتمالی که کاربر می تواند در بازی انجام دهد را یاد می گیرد.

با ترکیب این اجزا، Genie  می تواند محیط بازی را تولید و رندر کند و به کاربر اجازه دهد تا به صورت فریم به فریم با آن تعامل داشته باشد. کاربر می تواند شخصیت بازی را با استفاده از کیبورد یا جوی استیک کنترل کند و دنیای تولید شده را کشف کن و توسعه دهد!

genie ai

هوش مصنوعی بازی ساز گوگل اولین بازی ساز دنیاست؟

هوش مصنوعی Genie اولین مدلی نیست که بازی ها را از روی تصاویر تولید می کند، اما اولین مدلی است که این کار را به صورت کاملاً خودکار و مقیاس پذیر انجام می دهد. مدل‌های قبلی برای آموزش مدل دینامیک به حاشیه‌نویسی‌های انسانی مانند اکشن لیبل تکیه می‌کردند یا از الگوهای از پیش تعریف‌شده مانند sprites برای ساخت دنیای بازی استفاده می‌کردند. این روش‌ها تنوع و کیفیت بازی‌های تولید شده را محدود می‌کنند و نیاز به تلاش دستی و تخصص زیادی در حوزه دارند.

از سوی دیگر، جن، با تماشای صدها هزار ساعت ویدیوی اینترنتی از افرادی که پلتفرمرهای دوبعدی بازی می کنند، همه چیز را از ابتدا یاد می گیرد. به هیچ اکشن لیبلی نیاز ندارد، زیرا اقداماتش را از فریم های ویدیو استنباط می کند. همچنین از هیچ قالبی استفاده نمی کند، زیرا دنیای بازی را مستقیماً از توکن های تصویر تولید می کند. این ویژگی‌ها به Genie اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از بازی‌ها را با موضوعات، سبک‌ها و مکانیک‌های مختلف از هر ورودی تصویری ایجاد کند.

اصلا چه نیازی به هوش مصنوعی بازی ساز داریم؟

هوش مصنوعی Genie مزایای بالقوه زیادی هم برای کاربران و هم برای توسعه دهندگان بازی ها دارد. برای کاربران عادی Genie  می‌تواند یک تجربه بازی جدید و شخصی‌سازی شده ارائه دهد، زیرا می‌توانند بازی‌های خود را از هر تصویری که دوست دارند بسازند. آن‌ها همچنین می‌توانند بازی‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و بازی‌های جدیدی را که توسط کاربران دیگر یا خود جنی تولید شده‌اند، را مشاهده کنند.

اما برای توسعه دهندگان، Genie  می تواند هزینه و زمان ساخت بازی را کاهش دهد، زیرا می توانند از Genie برای مراحل مختلف بازی استفاده کنند. آنها همچنین می توانند از Genie برای آزمایش و بهبود بازی های خود با ایجاد سناریوها و چالش های مختلف استفاده کنند.

کاربردهای Genie AI چیست؟

Genie AI  یک ابزار سرگرم کننده و خلاق برای تولید بازی‌ها و یک پلت فرم قدرتمند برای آموزش عوامل هوش مصنوعی آینده است. این تیم اعلام کرده‌اند که جنی یک برنامه درسی نامحدود از جهان های جدید و متنوع ایجاد می‌کند که می‌تواند مهارت های عوامل هوش مصنوعی را به چالش کشیده و بهبود بخشد.

Genie AI یک پیشرفت در هوش مصنوعی مولد و گواهی بر پتانسیل یادگیری ماشین است. Genie با ایجاد بازی از تصاویر، امکانات جدیدی را برای سرگرمی، آموزش و تحقیق باز می کند.

کمپانی گوگل عادت کرده است هرهفته مردم دنیا را غافلگیر کند،‌ هفته پیش هم هوش مصنوعی جمینای گوگل اعلام کرد که جمینای دو فرزند جدید دارد: Gemma 2B و Gemma 7B!