همه می‌دانیم که مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند (نسبتا) مقاله‌های خوبی بنویسند و انواع متن را تولید کنند. اما در حل مسائل ریاضی، که مستلزم استدلال منطقی هستند، به هیچ وجه خوب نیستند! اما به نظر می‌رسد این اوضاع بالاخره در حال تغییر باشد.

حل مسائل ریاضی با هوش مصنوعی گوگل

Google DeepMind می گوید دو مدل تخصصی هوش مصنوعی را برای حل مسائل پیچیده ریاضی با استدلال پیشرفته آموزش داده است. این مدل‌ها که AlphaProof و AlphaGeometry 2 نامیده می‌شوند، توانستند ۴ مسئله از ۶ مسئله المپیاد بین‌المللی ریاضی امسال (IMO)را به درستی حل کنند و امتیازی معادل یک مدال نقره کسب کنند!

این اولین باری است که یک مدل هوش مصنوعی در چنین موارد پیشرفته‌ای به این میزان موفقیت دست یافته است.

Pushmeet Kohli، معاون تحقیقات Google DeepMind که روی این پروژه کار می کرد، می گوید: «این اتفاق،‌ پیشرفت بزرگی در دنیای ماشین لرنینگ هوش مصنوعی است. هیچ مدلی تا کنون وجود نداشت که بتواند مسائل را با این میزان موفقیت حل کند چراکه حل مسائل ریاضی برای هوش مصنوعی همیشه سخت است.

‌‌چرا مسائل ریاضی برای هوش مصنوعی سخت است؟

حل مسائل ریاضی‌ای که مستلزم استدلال پیشرفته هستند، به چند دلیل برای مدل های هوش مصنوعی دشوار است! اول اینکه این نوع مسائل نیازمند ترسیم‌های انتزاعی هستند،‌ دوم اینکه حل چنین مسائلی به برنامه ریزی سلسله مراتبی پیچیده و همچنین تعیین اهداف و امتحان مسیرهای جدید نیاز دارد. در نهایت آموزش این نوع علوم، به مدل دشوار است. همه اینها برای هوش مصنوعی سخت و چالش برانگیز است!

به همین دلیل و برای پر کردن این خلا deepmind گوگل، دو مدل AlphaProof و AlphaGeometry 2 را توسعه داد.

AlphaProof یک مدل یادگیری ماشینی است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Lean، به حل مسائل ریاضی می‌پردازد. این مدل همچنین توسط مدل هوش مصنوعی Gemini، به منظور ترجمه مسائل ریاضی از زبان غیررسمی به زبان رسمی، تنظیم شده است.

AlphaGeometry 2 به صورت خاص برای حل مسائل هندسه ساخته شده است و بر روی داده‌های بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود آموزش دیده است.

مدل‌های هوش مصنوعی اگر بتوانند ریاضیات پیچیده را حل کنند، به ما اجازه می‌دهند ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمندتری بسازیم.

اخیرا هم دیده بودیم که موتور جستجوی OpenAI به نام SearchGPT رونمایی شده است!