تا طرح شکایت از هوش مصنوعی فقط چند کلیک فاصله است! فقط کافی است یک پرامپت دو خطی به مدل های هوش مصنوعی بدهید تا او یک اثر دزدی و ناقض قوانین کپی رایت را در چند ثانیه تحویل شما دهد!

از نینتندو تا باب اسفنجی: هوش مصنوعی به اثر هیچ هنرمندی رحم نکرده است!

هنگامی که محققان دستور دو کلمه‌ای «یک ویدیو گیم ایتالیایی» را در OpenAI’s Dall-E 3 وارد کردند، این مدل همان تصاویر ماریو از سری نمادین نینتندو را تحویل داد یا وقتی عبارت «یک اسفنج کارتونی» را در قسمت پرامپت تایپ کردند، تصاویر واضحی از اسطوره قدیمی و محبوب «باب اسفنجی شلوار مکعبی» را گرفتند!

تحقیقی پیرامون سرقت ادبی هوش مصنوعی از هنرمندان

یک تحقیق دو هفته‌ای که توسط گری مارکوس، محقق هوش مصنوعی و هنرمند دیجیتالی رید ساتن، مشخص کرد مدل‌های هوش مصنوعی فقط با یک پرامپت ساده، یک اثر دارای حق کپی رایت را بدون توجه به ابعاد حقوقی آن به کاربر تحویل می‌دهند.

در این تحقیق مارکوس و ساوتن دو مدل هوش مصنوعی بصری – Midjourney و Dall-E-3 را بررسی کردند و دریافتند که هر دوی ابزارها قوانین کپی رایت را نقض می‌کنند.

این مطالعه درحالی انجام شد که openAI یک شکایت باز از سمت نویسندگان دارد! در شکایت اخیری که نیویورک تایمز علیه OpenAI تنظیم کرده،اینطور آمده که GPT-4 بلوک های مقالات نیویورک تایمز را تقریبا کلمه به کلمه بازتولید می کند. از طرف دیگر اخیرا میدجرنی هم به سرقت ادبی گسترده از 16000 هنرمند متهم شده که خشم کاربران آنلاین را برانگیخته است.

مسئله این است که مدل‌های مولد هنوز یک «جعبه‌ سیاه» هستند که در آنها رابطه بین ورودی‌ها و خروجی‌ها برای کابر اصلا واضح نیست. از این رو، کابر نمی تواند به خروجی‌های هوش مصنوعی اعتماد کند و تصاویر تولید شده را جایی استفاده کند چراکه ممکن است دردسرهای حقوقی برایش ایجاد شود.

راه حل و پیشنهاد به کمپانی های هوش مصنوعی

نویسندگان این تحقیق پیشنهاد کردند که مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند به سادگی آثار دارای حق چاپ را از داده‌های خود حذف کنند، درخواست‌های مشکل‌ساز را فیلتر کنند، یا به سادگی منابع مورد استفاده برای تولید تصاویر را فهرست کنند. ضروری است که همه این ابزارهای هوش مصنوعی فقط از داده‌های دارای مجوز استفاده کنند تا سازندگان هوش مصنوعی یک راه حل بهتر پیدا کنند.