شما اهل موسیقی هستید؟‌ موسیقی در هر فرم و سبک آن،‌ همیشه برای انسان‌ها راهی برای بروز احساسات و داستا‌ن‌‌هایشان بوده و به وسیله نواختن و خواندن می‌توانستند نبوغ و خلاقیتشان را بروز دهند. اما اکنون در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم؛‌ قرن هوش مصنوعی و ابزارهای مولد!‌ جایی که هوش مصنوعی حتی به موسیقی هم نفوذ کرده و ما ریتم و ملودی های ماشینی داریم. به نظرتان آهنگی که با هوش مصنوعی تولید شود،‌ زیبا و هنری است؟ آیا می‌تواند یک «هنر»‌ باشد یا صرفا «تقلیدی ماشینی» از یک اثر برتر دیگر است؟

اخیرا مقاله‌ای در وب‌سایت theverge منتشر شده که درباره یک آهنگ سبک بلوز تولید شده با هوش مصنوعی است. این آهنگ که نامش “Soul Of The Machine” است از صفر تا صد توسط ابزارهای هوش مصنوعی شرکت Suno تولید شده است. نویسنده این مقاله که خود یک موسیقیدان حرفه‌ای است، به بررسی این آهنگ از نظر فنی، هنری و موسیقایی می‌پردازد.

نویسنده معتقد است بااینکه این آهنگ از نظر فنی تحسین برانگیز و زیباست، اما احساسات انسانی و ظرافت‌های هنرمندانه موسیقایی ندارد؛‌ یعنی دقیقا آن چیزی که یک قطعه را به اثر هنری تبدیل می‌کند و در اجراهای انسانی موسیقی بلوز وجود دارد! به عنوان مثال، تمپوی آهنگ به تدریج کُند می‌شود و تغییرات آکورد آن به شکل غیرمنطقی رخ می‌دهند.

جایگزینی هنرمندان با هوش مصنوعی غیرممکن است

نویسنده این مقاله معتقد است که هوش مصنوعی قادر نیست جایگزین موسیقی‌دان‌ها و آهنگ‌سازان برتر شود، چرا که نمی‌تواند هیچ نوع ارتباط عاطفی با مخاطبش برقرار کند یا واکنش‌های مخاطبانش را متوجه شود و براساس آن‌ها آهنگ بنویسد. اما آیا هیچ فایده‌ای در ساخت موزیک با ابزارهای ماشینی وجود ندارد؟‌

برخی از طرفداران خلق هنر با هوش مصنوعی، ادعا می‌کنند که تکنولوژی ساخت موزیک با هوش مصنوعی به همه مردم،‌ چه هنرمند چه عادی این فرصت را می‌دهد که ایده‌هایشان را در قالب یک اثر به نمایش بگذارند و خلاقیت را پرورش دهند؛‌ اما نویسنده مقاله معتقد است این روش اشتباهی برای تحریک خلاقیت و ساخت آثار هنری است و اتفاقا همه،‌ از هنرمندان گرفته تا مردم عادی همین الان هم فرصت ساخت موسیقی و امتحان کردن ایده‌های خلاقانه‌اشان را دارند!

پس هوش مصنوعی نمی‌تواند به تنهایی جایگزین خلاقیت انسانی شود، اما می‌تواند به عنوان ابزاری برای تقویت ایده‌های هنرمندان و الهام بخشیدن به آنها مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که پیش از این هم دیدیم قرار است از هوش مصنوعی Sora در هالیوود و صنعت فیلمسازی استفاده شود و کمک دست هنرمندان باشد.