بعد از کنفرانس جنجالی OpenAI و رونمایی از مدل بهبود یافته ChatGPT،  مدل هوش مصنوعی GPT4-o، گوگل هم کنفرانس خود را دقیقا یک روز بعد برگزار کرد.

گوگل در کنفرانس خود، خبر از اتفاقات جنجالی و هیجان انگیز داد؛ مثل معرفی هوش مصنوعی   Gemini 1.5 Flas که قدرتمندتر و حرفه‌ای تر از مدل قبلی است.

گوگل در این کنفرانس به هوش مصنوعی توجه ویژه ای داشت؛ آنقدر که رسانه ها به تکرار کلمه هوش مصنوعی حساس شدند و تکرار آن را تا 120 بار ذکر کردند. خلاصه بعد از معرفی انواع مدل های هوش، گوگل به سراغ قابلیت های دیگر رفت.

معرفی قابلیت جدید هوش مصنوعی اندروید

یکی از این قابلیت ها معرفی سیستم عامل اندروید و معرفی تمام قابلیت های هوش مصنوعی جدید در آن بود.

اولین اطلاعیه گوگل، اضافه شدن جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به گوشی های هوشمند اندرویدی بود. قرار  است هوش مصنوعی Gemini دستیار جدید هوش مصنوعی کاربران شود و وظایف مختلفی را انجام دهد. از دیگر قابلیت ها، پردازش روی دستگاه هوش مصنوعی است.

در واقع جمینای بخشی از گوشی های اندرویدی شده و می توان با نصب اپلیکیشن اختصاصی از این هوش مصنوعی استفاده کرد. گوگل اپ جمینای و سیستم عامل اندروید را با هم هماهنگ کرده است

گوگل در این کنفرانس، دانش آموزان را هم خطاب قرار داد؛ قابلیت Circle to Search به عنوان یک دستیار آموزشی همه جانبه برای دانش آموزان معرفی شد.

ویژگی Circle To Search قبلا هم روی گوشی های سری گلکسی S24 دیده بودیم و این بار قرار است روی دستگاه های بیشتری قرار بگیرد. هوش مصنوعی Gemini می تواند محتوای موجود در تصاویر را جستجو و جزئیات آن ها را در اینترنت پیدا کند. یکی از ویژگی های خوب آن این است که می تواند برای حل مسائل سخت و پیچیده ریاضی به دانش آموزان و حتی دانشجویان هم کمک کند.

ویژگی Circle To Search

به ادعای گوگل، قرار است این قابلیت در دستگاه های اندرویدی مسائل بسیار پیچیده و چند بعدی را درک کند. همچنین تا پایان سال 2024، بیش از 200 میلیون دستگاه به آن مجهز می شود.

طراحی عکس در صفحه چت با جمینای

دیو برک، مهندس ارشد گوگل با یک گوشی پیکسل 8 جدید در کنفرانس حضور پیدا کرد که در آن از یک سخت افزار جدید استفاده شده بود. برک صفحه چت‌ش با یکی از دوستانش را به نمایش گذاشت و با کمک Gemini، اطلاعات جدیدی را در مورد موضوع بحث پیدا کرد. حرکت دیگری که در ارائه این مهندس جلب توجه کرد، ایجاد یک تصویر با موضوع ” تنیس با خیارشور” بود که با جمینای در صفحه چت درست و برای دوستش ارسال کرد.

طراحی تنیس با خیارشور در هوش مصنوعی اندروید

آپدیت دیگری که در Gemini شاهد آن هستیم این است که می تواند در مورد ویدیوهای مختلف یوتیوب هم سوالاتی را پاسخ دهد یا می تواند یک PDF طولانی را تجزیه و تحلیل کند و به سوالات پاسخ دهد.

مقابله با کلاهبرداری به کمک هوش مصنوعی جدید اندروید

یکی از خبرهای جالبی که از این کنفرانس منتشر شده، مقابله با کلاهبرداری است که به کمک سیستم جدید گوگل انجام می شود. شیوه جلوگیری از کلاهبرداری به این صورت است که گوگل در طول تماس های تلفنی، کلاهبرداری رو شناسایی می کند. این مورد هنوز در حال آزمایش است؛ اما به طور کلی هوش مصنوعی می تواند مکالمات را گوش کند و اگر احساس کند که مکالمه ای به کلاهبرداری نزدیک است، هشدار فوری برای کاربر ارسال کند و تماس را قطع کند. لازم به ذکر است این ویژگی در اندروید 15 وجود ندارد و قرار است تا پایان سال جاری، جزئیات بیشتری به اشتراک گذاشته شود.

جلوگیری از کلاهبرداری

سخن نویسنده

قابلیتی که خیلی برای من جالب بود، قابلیت جلوگیری از کلاهبرداری بود؛ البته کمی هم می تواند ترسناک باشد. به نظر شما کدام قابلیت جذابتر است؟