تب و تاب هوش مصنوعی و ترس عقب ماندن از آن فقط گریبان گیر ما آدم‌های معمولی با شغل‌های معمولی نشده،‌ بلکه استارتاپ‌ها و غول‌های بزرگ تکنولوژی دنیا هم به تکاپو افتاده‌اند که از قطار پرسرعت هوش مصنوعی جا نمانند،‌ بنابراین دست به اقدامات پرریسک و جدیدی می‌زنند و مبالغ بی‌سابقه‌ای را برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی هزینه می‌کنند. به گفته سایت cnbc همه این هزینه‌ها ناشی از ترس و اضطراب برای عقب نماندن است.

سرمایه گذاری‌های کلان روی هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاری ۲.۷۵ میلیارد دلاری آمازون روی استارت‌آپ هوش مصنوعی Anthropic در هفته گذشته، بزرگترین سرمایه‌گذاری خطرپذیر آمازون و نمونه‌ای از رقابت شدید شرکت‌های بزرگ فناوری در حوزه هوش مصنوعی بود.

اما فقط آمازون نبوده که چنین سرمایه گذاری انجام داده،‌ سرمایه‌گذاران بزرگ دیگر در سال گذشته در مجموع 29.1 میلیارد دلار برای نزدیک به 700 قرارداد مربوط به هوش مصنوعی مولد (Generative AI) سرمایه‌گذاری کرده‌اند! این عدد آنقدر بزرگ است که نسبت به سال قبل افزایش بیش از 260 درصدی داشته است!

فقط پول خرج کردن و سرمایه گذاری کافی نیست

همه این هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بزرگ فناوری، برای ترس از عقب ماندن در بازار هوش مصنوعی است اما فقط پول خرج کردن کافی نیست. آنها همچنین در حال توسعه مدل‌های هوش مصنوعی خود هستند.

البته سرمایه‌گذاری‌های کلان ضروری و منطقی است زیرا ساخت و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بسیار پرهزینه است و به هزاران تراشه تخصصی نیاز دارد.

مایکروسافت، گوگل و آمازون در استارت‌آپ‌های متعددی در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در عین حال در حال توسعه مدل‌های داخلی خود نیز هستند. مثلا مایکروسافت علاوه بر اینکه روی هوش مصنوعی chatgpt سرمایه گذاری کرده،‌ هوش مصنوعی اختصاصی خودش به نام کوپایلوت را هم توسعه داده است. یا گوگل هوش مصنوعی Gemini را به جهان معرفی کرده است.