تا به حال ربات‌های انسان نمای زیادی ساخته شده و این ربا‌ت‌ها،‌ حتی از نوع سخن‌گو پدیده جدیدی در دنیا نیست. اما نکته‌ای که درباره ربات‌های انسان نما وجود دارد این است که همه‌شان بر انجام کارهای فیزیکی و یدی متمرکز هستند؛‌ و به قصد انجام کارهای سنگین و خطرناک در کارخانه ایجاد شده‌اند. در میان همه استارتاپ‌های رباتیک هوش مصنوعی استارتاپ Figure اما به «حرکت» بسنده نمی‌کند و در تلاش است تا ربات‌های انسان‌نمای خود را با تجهیز به هوش مصنوعی، به سطح جدیدی برساند.

ترکیب ربات‌های انسان نما با هوش مصنوعی

حدود چهار ماه پیش استارتاپ Figure یک ویدیوی دو دقیقه‌ای از اولین نسل ربات انسان نمای خود به نام figure01 منتشر کرد که همان موقع باعث تعجب و شگفتی زیاد همه شد!‌ اما جالب اینکه این استارتاپ حالا خبر از ربات نسل دوم خود یعنی figure02 داده که احتمالا قرار است با مدل هوش مصنوعی GPT4-o ترکیب شود!

هنوز مشخصات زیادی درباره این ربات نمی‌دانیم و باید منتظر باشیم تا جزییات این ربات انسان نما،‌ بیشتر منتشر شود اما تا همین‌جا عکس‌هایی که در سایت venturebeat قرار گرفته نشان از بدنه انعطاف پذیر با مفصل‌ها و طراحی جالبش دارد.

اگر درباره ربات قبلی این استارتاپ یعنی figure01 کنجکاو هستید،‌ ویدیوی زیر را ببینید:

Figure01 می‌تواند با انسان‌ها به خوبی مکالمه داشته باشد، از توانایی‌های بصری و زبانی‌اش استفاده کند و تصمیماتش را هم استدلال کند.

این ویدئو با شخصی شروع می‌شود که از Figure01 می پرسد چه چیزهایی می‌بینی؟ و این ربات دقیقاً آنچه را روی میز روبرویش قرار دارد نام می‌برد و توضیح می دهد؛ ما اینجا شاهد پردازش زبان طبیعی و قابلیت های بصری بسیار پیشرفته ربات هستیم.

سپس اتفاق تاثیرگذارتری می‌افتد، هنگامی که فرد از Figure01 چیزی برای خوردن می‌خواهد، این ربات از بین وسایل روی میز سیب را انتخاب می‌کند و به او می‌دهد تا توانایی‌هایش برای تصمیم گیری براساس موقعیت و پردازش اطلاعات را به رخ بکشد!

اما هنوز تمام نشده! پس از اینکه Figure 01 به این شخص سیب داد،‌ او پرسید چرا سیب را انتخاب کردی؟ که ربات پاسخ می‌دهد: «به تو سیب دادم چون تنها خوراکی روی میز است.»‌ و اینگونه توانایی استدلال آوردن و توجیح انتخابش را هم توضیح داد.

در ادامه این شخص از Figure 01  می‌پرسد حالا بگو با ظروف چیده شده روی میز چه کاری باید انجام شود؟‌ و Figure 01  می‌گوید که باید ظروف در جا ظرفی قرار بگیرند؛ و با مهارت خیلی خوبی شروع به چیدن فنجان‌ها در جاظرفی می‌کند.

علاوه بر این ربات سخنگو، ربات انسان نمای دیگری هم وجود دارد که می تواند صدای افراد مشهور را تقلید کند.

درباره Figure01 و خالقانش

کمپانی Figure همکاری با کمپانی سازنده چت جی‌پی‌تی یعنی OpenAI را به تازگی اعلام کرده بود و این دو کمپانی قصد دارند از تحقیقات OpenAI برای تقویت توانایی‌های ربات‌های انسان‌نما برای پردازش اطلاعات و استدلال زبانی استفاده کند. البته یک سری سرمایه گذاران بسیار ثروتمند بین المللی هم روی این استارتاپ سرمایه گذاری‌های عظیمی کرده‌اند. این استارت آپ رباتیک امیدوار است که این همکاری سرعت ورود ربات هایش به بازار را بیشتر کند.

آیا این ویدیو واقعی است؟

در حقیقت نمی‌توان گفت بله یا نه! انتشار یک فیلم ساختگی و نمایشی یا حتی نسخه ویرایش شده آن،‌ ساده است؛ اما از طرفی نمی‌توانیم این ویدیو را انکار کنیم چراکه بهرحال علم در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی با سرعت نور در حال پیشرفت است و هرچیزی ممکن است.

اگر این ویدیو واقعا نمایشی دقیق از توانایی‌های Figure01 باشد،‌ پس پیشرفت عظیم و بسیار شگفت انگیزی در حال رخ دادن است که نویدبخش آینده بهتر و شاید ترسناک‌تری باشد!