اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل می‌گوید که به نظرش شراکت مایکروسافت با OpenAI بسیار احمقانه بوده!

رقیب‌هایی که باهم شریک شدند

شراکت مایکروسافت با OpenAI یکی از جذاب‌ترین و پیچیده‌ترین قراردادها در صنعت هوش مصنوعی بود که هم شامل همکاری بود و هم رقابت! اگرچه این قرارداد برای اهداف مشترک بود و موفقیت‌های زیادی را هم به همراه داشت، اما اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل، آشکارا از این قرارداد انتقاد کرد و آن را از نظر استراتژیک و تاثیر بلندمدتی که برای مایکروسافت داشته «احمقانه» خواند.

به گفته tekedia اظهارات اشمیت در مصاحبه اخیر خود بر ماهیت جذاب این همکاری تأکید می کند، قراردادی که مایکروسافت و OpenAI نه تنها شریک هستند، بلکه رقیب هم هستند و هر کدام به دنبال تسلط بر صنعت هوش مصنوعی هستند.

شراکت با OpenAI از نگاهی دیگر:‌ وابستگی

در این مصاحبه، اشمیت تصمیم مایکروسافت برای سرمایه گذاری هنگفت در OpenAI را زیر سوال برد و برای حرف خود اینطور استدلال کرد که مایکروسافت با برون سپاری بخش هوش مصنوعی به  OpenAI، خود را در معرض از دست دادن کنترل روی این تکنولوژی گذاشته است.

به گفته اشمیت، این حرکت، مایکروسافت را در موقعیتی آسیب پذیر قرار داد و به جای اینکه پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی را خودش دنبال کند،‌ به یک شرکت غریبه تکیه کرد. به نظر او بهتر بود بجای صرف هزینه روی چنین شراکتی،‌ مایکروسافت خودش بر ساخت و ارتقای قابلیت های هوش مصنوعی تمرکز می کرد.

آیا این شراکت واقعا احمقانه و اشتباه بوده؟

با این حال، مشارکت مایکروسافت با OpenAI تاکنون از بسیاری جهات نتیجه مثبت داده است. به عنوان مثال، سرمایه گذاری اولیه مایکروسافت در OpenAI به این شرکت امکان داد که به فناوری پیشرفته هوش مصنوعی دسترسی پیدا کند و این تکنولوژی را در خدمات ابری، نرم افزار بهره وری و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی خود ادغام کند. این همکاری به مایکروسافت کمک کرد تا به طور مستقیم با گوگل و آمازون در بازارهای رایانش ابری و هوش مصنوعی رقابت کند.

طنز مشارکت و رقابت

چیزی که رابطه Microsoft-OpenAI را پیچیده تر می کند این است که در حالی که آنها شریک هستند، از بسیاری جهات رقیب هم هستند. کمپانی OpenAI اگرچه از حمایت مایکروسافت بهره می‌برد، اما یک نهاد مستقل با اهداف و جاه طلبی‌های خود است.

استقلال OpenAI به آن اجازه داده است که شراکت و روابط تجاری‌ای فراتر از مایکروسافت داشته باشند و حتی در برخی محصولات یک رقیب بالقوه باشد. مایکروسافت هم کنترل انحصاری روی محصولات OpenAI ندارد و این وضعیت ممکن است مایکروسافت را در نقطه ضعف قرار دهد.

علیرغم توصیف اشمیت از معامله به عنوان «احمقانه»، اما به هرحال این مشارکت تاکنون برای هر دو نهاد مثمر ثمر بوده است.