پیش از این دیده بودیم که ساخت موسیقی با هوش مصنوعی ایده جنجالی و پربحثی است اما تکنولوژی و فناوری منتظر واکنش کسی نمی‌ماند و به سرعت برق و باد پیشرفت می‌کند! کمپانی Stability AI به تازگی از نسخه دوم هوش مصنوعی Stable Audio برای ساخت آهنگ رونمایی کرده که نسبت به نسخه قبلی بسیار قدرتمندتر است و همه را شگفت زده کرده است.

درباره هوش مصنوعی Stable Audio 2.0 چه میدانیم؟

Stable Audio که ابتدا در پاییز 2023 معرفی شده بود، قابلیت تبدیل متن به موسیقی را داشت و کاربر با وارد کردن پرامپت متنی،‌ خروجی صوتی می‌گرفت. اما حالا این هوش مصنوعی به نسخه دوم خود ارتقا یافته و در آپدیت جدید، ویژگی Audio-to-Audio اضافه شده که به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های صوتی بدون کپی‌رایت را آپلود و با دستورات نوشتاری، آنها را به انواع متنوعی از موسیقی‌های جدید تبدیل کنند! بله همین قدر باورنکردنی!

این نسخه قابلیت‌های پیشرفته‌تری نسبت به نسخه‌ی قبلی دارد و می‌تواند استانداردهای تازه‌ای در حوزه‌ی تولید موسیقی با کمک AI ایجاد کند.

در این نسخه، کاربران می‌توانند قطعات موسیقی ساختاریافته‌ای با کیفیت ۴۴٫۱ کیلوهرتز و به مدت حداکثر ۳ دقیقه در حالت استریو خلق کنند که دو برابر طولانی‌تر از نسخه‌ی پیشین است. به طور مثال ویدیوی زیر را ببینید که موسیقی با هوش مصنوعی Stable Audio 2.0 ساخته شده است:

پیشرفت دیگر هوش مصنوعی Stable Audio 2.0 نسبت به نسخه قبلی، مربوط به پرامپت‌های دریافتی‌ است. نسخه قبلی قابلیت تبدیل متن به موسیقی داشت اما در آپدیت جدید ویژگی Audio-to-Audio اضافه شده که به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های صوتی بدون کپی‌رایت را آپلود کنند و با دستورات نوشتاری، آنها را به انواع متنوعی از موسیقی‌های جدید تبدیل کنند.

طبق وبلاگ Stability AI، این هوش مصنوعی قابلیت ساخت آهنگ‌های کامل تا ۳ دقیقه با ساختار مرتب شامل مقدمه، بدنه اصلی و بخش پایانی به همراه افکت‌های صوتی استریو را دارد که Stable Audio 2.0 را از سایر رقبایش متمایز می‌سازد.

ابعاد حقوقی مربوط به ساخت آهنگ با هوش مصنوعی Stable Audio 2.0

هم‌اکنون می‌توانید به‌صورت رایگان از جدیدترین نسخه‌ی Stable Audio در وب‌سایت این پروژه استفاده کنید و هر ایده‌ای که دارید با کمک هوش مصنوعی به واقعیت تبدیل کنید.

Stability AI تاکید دارد که برای آموزش Stable Audio 2.0، صرفاً از مجموعه داده‌های مجاز متعلق به دیتابیس AudioSparx با بیش از ۸۰۰ هزار فایل صوتی استفاده کرده است و از آثار هیچ هنرمندی بدون اجازه در آموزش این هوش مصنوعی استفاده نشده است. بنابراین هنرمندان نمی‌توانند علیه این هوش مصنوعی نامه اعتراض آمیز بنویسند!