اوضاع برای چت جی‌پی‌تی اصلا خوب نیست و اخیرا سازمان‌های زیادی از آن شکایت کرده اند. غیر از نیویورک تایمز و نشریات خبری آمریکایی،‌ حالا ایلان ماسک هم از OpenAI و مایکروسافت شکایت کرده است!

ایلان ماسک هیچوقت میانه خوبی با رقبایش مثل سم آلتمن یا کمپانی ماکروسافت نداشت اما اخیرا در اقدامی عجیب از  OpenAI و مدیر عامل آن و ماکروسافت شکایت کرده! ایلان ماسک در شکایت خود اینطور بیان کرد که نه تنها OpenAI برای نفع بشریت قدم برنمی‌دارد بلکه فقط به پول بیشتر فکر می‌کنند.

درباره شکایت ایلان ماسک از OpenAI

وکلای ماسک در دادخواستی که روز پنجشنبه به دادگاه عالی سانفرانسیسکو ارائه کردند، گفتند که سم آلتمن و گرگ براکمن، بنیانگذاران  OpenAI، در سال 2015 با میلیاردر دنیای تکنولوژی (یعنی ایلان ماسک) تماس گرفتند و او را راضی کردند که «برای خدمت به بشریت یک آزمایشگاه غیرانتفاعی هوش مصنوعی» تاسیس کند. این هدف اوپن ای‌آی در سال ۲۰۱۵ بود اما کم کم اوپن ای‌آی از هدفش دور شد تا حدی که ایلان ماسک سال ۲۰۱۸ این شرکت را ترک کرد چراکه معتقد بود که ماموریت شرکت OpenAI «توسعه نوعی هوش مصنوعی برای خدمت به بشریت» بوده اما آن‌ها این ماموریت را رها کرده‌اند و روی سود و پول بیشتر متمرکز شده‌اند.

وکلای ماسک در این شکایت گفتند: ” تمرکز OpenAI بر به حداکثر رساندن سود برای مایکروسافت هدف اصلی شرکت را نقض می کند.”

آقای ماسک گفت بنیانگذاران OpenAI در ابتدا قرار بود که بر روی هوش عمومی مصنوعی (AGI) کار کنند، به این معنا که ماشین‌ها و (هوش مصنوعی) بسازند که مانند یک انسان، وظایف مختلف را در خدمت بشریت انجام دهد.

اما حالا اتفاقا این هدف را کنار گذاشته‌اند و فقط به سود و پول بیشتر فکر می‌کنند؛‌ که بسیار برای بشریت خطرناک است.

حالا ماسک چه می‌خواهد؟

ماسک به دنبال گرفتن حکم دادگاهی است که OpenAI را مجبور کند تحقیقات و فناوری (تکنولوژی)‌ خود را در دسترس عموم قرار دهد و اجازه ندهد از محصولات این استارت‌آپ،‌ از جمله GPT-4، در جهت منافع مالی کلان استفاده شود. همچنین هوش مصنوعی chatgpt باید به صورت منبع باز توسعه یابد و مدیران عامل ماکروسافت و اوپن ای‌آی (یعنی سم آلتمن) نتوانند از این محصول سواستفاده کنند.

اما مهم‌ترین خواسته او این است آلتمن از سمت مدیر عاملی برکنار شود و خودش به عنوان مدیر عامل بازگردد!