شب گذشته در یوتیوب یک لایو پنج ساعته برگزار شد و در آن کلاهبرداری گسترد‌ه‌ای با سواستفاده از صدا و تصویر ایلان ماسک رخ داد!

در این لایو طولانی، ایلان ماسک را می‌دیدیم که در حال سخنرانی در یک رویدادی مشابه رویدادهای تسلا است و به مخاطبانش می‌گوید ارزهای دیجیتال خود را به سایت من واریز کنید! او وعده‌ای عجیبی می‌داد و می‌گفت دوبرابر سرمایه‌ای که برای من واریز کنید به شما برمی‌گردد. اما این ایلان ماسک واقعی نبود!

در پشت پرده این لایو،‌ یک سری کلاهبردار حرفه‌ای،‌ دیپ فیک ایلان ماسک را ساخته بودند و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، صدایی شبیه به ماسک تولید کرده بودند.

به نقل از cryptonews،‌ ایلان ماسک دروغین (در حقیقت کلاهبرداران) در این لایو از تماشاگران می‌خواستند به حسابشان پول بریزند و جالب اینکه افراد زیادی هم قربانی این کلاهبرداری شدند. این پخش زنده توانست بیش از 30 هزار بیننده را به خود جلب کند. یوتیوب پس از اطلاع از این موضوع، ویدیو و کانال مربوطه را حذف کرد.

بیشتر بخوانید: دیپ فیک چیست؟

این پدیده محدود به ماسک نیست و سایر چهره‌های مشهور نیز مورد سواستفاده با دیپ فیک‌های دروغین قرار می‌گیرند.

مشکل کلاهبرداری با سوءاستفاده از نام افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی، چالشی است که سال‌هاست ادامه دارد و به نظر می‌رسد با پیشرفت فناوری‌هایی مانند دیپ‌فیک، پیچیده‌تر نیز شده است.