نابودی بشر به دست هوش مصنوعی؟‌ این موضوعی است که هرچند وقت یکبار غول‌های تکنولوژی و نوابغ دنیا درباره‌اش صحبت می‌کنند و حرف‌های ضد و نقیضی هم می‌زنند. این بار ایلان ماسک درباره نابودی بشر به دست هوش مصنوعی صحبت های جالبی کرده است و گفته «حدود ۱۰٪‌ یا ۲۰٪‌ احتمالش وجود دارد که هوش مصنوعی ما انسان‌ها را نابود کند!»‌

او در سمینار “Great AI Debate” درباره خطرات هوش مصنوعی صحبت کرده و گفته که تا سال 2030 هوش مصنوعی از مردم باهوش‌تر خواهد شد، به همین دلیل باید بیشتر مراقب باشیم.

او در این سمینار گفته که احتمال کمی وجود دارد که هوش مصنوعی برای ما انسان‌ها خطرناک باشد؛ اما مثلا شاید ۱۰ یا ۲۰ درصد؛ بنابراین ارزش ریسک کردن را دارد و باید به منافع و مزایای آن فکر کنیم.

ماسک همانطور که قبلا هم گفته بود،‌ دوباره در این اجلاس گفت که تا سال 2030 هوش مصنوعی از مردم باهوش‌تر خواهد شد. او به منافع و مزایای خوب هوش مصنوعی امیدوار است، اما در عین حال معتقد است که باید مراقب خطرات آن هم باشیم. ماسک ساخت هوش مصنوعی فوق‌هوشمند را با به دنیا آوردن و تربیت یک کودک خیلی باهوش مقایسه کرد و گفت مهم است که بچه فوق باهوش و توانای خود را چگونه تربیت کنید.

مهم است که چگونه این نابغه را تربیت کنید. باید به او آموزش دهید که همیشه کنجاو و در جستجوی حقیقت باشد.

فرض کنید یک بچه خیلی باهوش دارید، که تیزهوش و نابغه است؛‌ یک بچه که هوشی مثل خدا دارد

برنامه ماسک برای ایمن نگه داشتن هوش مصنوعی ساده است: به او دروغ یاد ندهید! او درباره آموزش دروغ گویی به هوش مصنوعی هشدار داد چراکه به محض اینکه هوش مصنوعی یاد بگیرد دروغ بگوید،‌ دیگر متوقف کردن آن دشوار است!  پیام ماسک واضح است، ما باید با هوش مصنوعی صادق باشیم تا هم آن را و هم خودمان را ایمن نگه داریم.

نظر شما درباره صحبت‌های ایلان ماسک چیست و آیا ممکن است او اغراق کرده باشد؟‌