برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تبلیغ «تعطیلات در راه است» کوکاکولا، که از سال 1995 بخشی از خاطرات جمعی مخاطبان بوده، حالا به یک نسخه بی‌روح و ترسناک تبدیل شده و هوش مصنوعی باعث این کابوس وحشتناک است.

تلاش نافرجامی برای بازآفرینی یک تبلیغ نمادین

کمپین تلویزیونی جدید کوکاکولا برای کریسمس از حالا در بریتانیا آغاز شده است. در این نسخه، تبلیغ کلاسیک «تعطیلات در راه است» با استفاده از هوش مصنوعی تولیدی بازآفرینی شده است.

این تبلیغ 16 ثانیه‌ای که کاملاً بدون دخالت انسانی ساخته شده، در منظره‌ای پوشیده از برف جریان دارد و کامیون مشهور کوکاکولا را نشان می‌دهد که وارد یک شهر کوچک می‌شود. دست بابانوئل در این تبلیغ نوشابه‌های کوکاکولا بدون شکر را به افرادی شاد هدیه می‌دهد. با این حال، برخلاف نسخه اصلی، چهره بابانوئل در تبلیغ جدید دیده نمی‌شود. اینکه این حذف عامدانه بوده یا ناشی از ضعف هوش مصنوعی در بازسازی چهره نمادین بابانوئل، مشخص نیست. ویدیوی زیر را ببینید:

اما مردم اصلا این تبلیغ را دوست نداشتند و توسط عده زیادی مورد تمسخر واقع شد! بسیاری از مردم معتقدند که برخی چیزها، مانند تبلیغ گرم و نوستالژیک تعطیلات کوکاکولا، بهتر است دست‌نخورده باقی بمانند و از تأثیر فناوری دور بمانند.

خاویر مزا، مدیر ارشد بازاریابی کوکاکولا در اروپا، در این‌باره گفت:

ایده اصلی ما این بود که تبلیغ قدیمی و محبوب «تعطیلات در راه است» را به دوران امروز بیاوریم و سپس از هوش مصنوعی به‌عنوان راه‌حلی برای این هدف استفاده کردیم. ما قبل از انتشار، این تبلیغ را به چند نفر عادی نشان دادیم و آن‌ها خوششان آمد.

مزا توضیح داده که تبلیغ جدید پیش از انتشار با گروهی از مصرف‌کنندگان آزمایش شده و بازخوردهای مثبتی دریافت کرده است. به گفته او، این استقبال باعث شد شرکت چند میلیارد دلاری کوکاکولا تصمیم بگیرد این ایده را اجرا کند.

تکنولوژی پشت تبلیغ

این تبلیغ توسط مدل هوش مصنوعی اختصاصی کوکاکولا با نام Real Magic AI تولید شده است. این مدل که سال گذشته با همکاری Bain & Company و OpenAI راه‌اندازی شد، ترکیبی از قابلیت‌های مدل‌های GPT-4 و DALL-E است و از محتوای خلاقانه‌ای که کوکاکولا در 138 سال گذشته تولید کرده، یاد می‌گیرد.
در سال گذشته، کمپین Create Real Magic از هنرمندان دیجیتال دعوت کرد تا با این مدل، بیلبوردهای دیجیتال برای برند خلق کنند. اما کمتر کسی تصور می‌کرد کوکاکولا از تکنولوژی برای تولید یک تبلیغ تلویزیونی استفاده کند.

در دیگر خبرهای مربوط به هوش مصنوعی هم خواندیم که دنیای مجازی با هوش مصنوعی ساخته می‌شود تا صنعت سرگرمی متحول شود.