قوانین ثبت برند در آمریکا سفت و سخت هستند و هر نامی نمی‌تواند برای یک شرکت ثبت شود؛‌ حتی اگر آن شرکت یک غول تکنولوژی چند میلیون دلاری مثل اوپن ای‌آی باشد!

پس از چند سال مالکیت چت جی‌پی‌تی،‌ سم آلتمن و اوپن ای آی نتوانستند اسم “GPT” را برای خودشان ثبت کنند!

به گزارش ورج اداره ثبت اختراعات ایالات متحده آمریکا به شرکت سم آلتمن اجازه نداد که اسم “GPT” را به عنوان نام تجاری‌شان ثبت کند و گفت «GPT یک اصطلاح عمومی است و نمی تواند به یک شرکت تعلق بگیرد.»

Openai در پاسخ خود اینطور استدلال کرد که GPT یک کلمه توصیفی نیست،‌ به این معنا که کاربران با شنیدنش فورا متوجه شوند که چه معنایی دارد. اما اداره ثبت اختراعات آمریکا این موضوع را بی‌اهمیت دانست و گفت به‌هرحال کسانی که از این فناوری استفاده می کنند مفهوم GPT را می فهمند و می‌دانند که به یک نوع کلی از تکنولوژی اشاره دارد؛ نه فقط محصولات Openai!

اصلا GPT به چه معناست؟

عبارت جی‌پی‌تی مخفف “generative pre-trained transformer” است که به معنای «ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده مولد» است.

در حقیقت می‌توان گفت که اداره ثبت اختراعات آمریکا به درستی می‌گوید که این عبارت نمی‌تواند مختص به یک کمپانی شود؛ چراکه دیگر هوش مصنوعی‌ها هم ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده مولد هستند! اما از طرفی می‌دانیم که این عبارت بعد از راه اندازی و محبوبیت مدل زبانی چت جی‌پی‌تی بر سر زبان‌ها افتاد!

اوپن ای‌آی می‌تواند برای این رای درخواست تجدید نظر کند؛‌ باید ببینیم آیا نظر اداره ثبت اختراعات آمریکا دراین باره تغییر می کند یا نه!

اوپن ای‌آی چند روزی است که مدام در سرخط خبرها دیده می‌شود و به تازگی با مدل هوش مصنوعی Sora که یک هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدیو است، دنیای تکنولوژی را تکان داد!