کمپانی OpenAI یکی از پیشگامان حوزه هوش مصنوعی که با معرفی چت جی پی تی معروف شد، اینک موفق شده که جدیدترین مدل زبانی این چت بات به نام هوش مصنوعی GPT-4o را هم عرضه کند. هوش مصنوعی GPT-4o برای تمامی کاربران چت جی پی تی رایگان است و همچنین قابلیت‌های جذاب دیگری هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم و راجع به نحوه دسترسی به آن هم توضیح می‌دهیم.

هوش مصنوعی GPT-4o چیست؟

هوش مصنوعی GPT-4o نسبت به دو نسخه قبلی چت جی پی تی، یعنی GPT-3.5 و ChatGPT4، باهوش‌تر است. در‌واقع، مدل هوش مصنوعی GPT-4o نسخه جدیدتر و به‌روزتری از چت جی پی تی 4 است. حرف«o» اینجا مخفف “omni” است که به توانایی‌های همه جانبه این مدل برای پردارش متن، گفتار و ویدیو اشاره دارد.

مدیر ارشد اجرایی OpenAI در این مراسم گفت که مدل به‌روزرسانی شده «بسیار سریع‌تر» است و «قابلیت‌های ویژه‌ای برای پردازش متن، ویدیو و صدا» دارد طوری که کاربران می‌توانند از آن در زندگی روزمره استفاده کنند. به واسطه سرعت و هوش زیادی که دارد می‌تواند نتایج دقیق‌تری تولید کند. لازم است بگوییم که این مدل از لحاظ هوش تفاوتی با نسخه GPT-4 Turbo ندارد اما کارایی آن متفاوت است.

موراتی افزود تیم openAI ماه‌هاست برای این مدل تلاش کرده‌اند و حالا نتیجه واقعا شگفت انگیز است:‌ هوش مصنوعی GPT-4o قادر است داده‌های چند وجهی را دریافت کند،‌ در لحظه تجزیه تحلیل کند و در کسری از ثانیه پاسخ دهد!

ویژگی‌های مدل هوش مصنوعی GPT-4o

این مدل نسبت به سایر مدل‌هایی که تا حالا OpenAI عرضه کرده، یکسری ویژگی‌های جدید و یا بهبود یافته دارد:

چند وجهی بودن

یکی از موارد مهمی که در مورد GPT4o وجود دارد، “چند وجهی بودن” آن است، درست مثل GPT-4 Turbo؛ اما متفاوت‌تر از آن. چند وجهی بودن این مدل یعنی اینکه می‌تواند صدا، تصویر، ویدیو و ومتن را پردازش کند.

دسترسی به اینترنت

جذابترین ویژگی که می‌توان از هوش مصنوعی GPT4o نام برد، دسترسی آن به اینترنت است. بدین صورت که جواب تمام درخواست‌های شما را از اینترنت پیدا می‌کند و همراه با سورس به شما ارائه می‌دهد.می‌توانید از آن برای جستجو و یافتن اطلاعات استفاده کنید.

امکان برقراری مکالمه صوتی

یکی دیگر از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های این مدل،‌ کاهش زمان پاسخ گویی آن به ورودی‌های صوتی است!

مدل هوش مصنوعی GPT4o پس از دریافت ورودی صوتی فقط در ۳۲۰ میلی ثانیه (به طور میانگین)‌ پاسخ می‌دهد که تقریبا مشابه توانایی یک انسان واقعی است!

همچنین ویژگی بسیار قابل توجه و خیره کننده دیگر از مدل جدید این است که این مدل هوش مصنوعی نحوه ارتباط با انسان را یاد گرفته و رویکرد چند وجهی بودن آن هم باعث شده تا یک تجربه کاربری طبیعی، شهودی و انسان گونه برای کاربرانش بسازد! OpenAI با این حرکت، قدمی در زمینه پردازش‌های عاطفی  (Affective Computing) برای هوش مصنوعی برداشته است.

سم آلتمن در توییتی اظهار کرد که این قابلیت صوتی هوش مصنوعی مانند فیلم ها است و او به فیلم HER اشاره داشت.

تفسیر دقیق در یک چت تصویری

GPT-4o  اکنون می‌تواند در یک چت تصویری به راحتی با انسان صحبت کند و هر آنچه که می‌بیند را به طور دقیق تفسیر کند. به طور مثال این مدل می‌تواند لحن ورودی‌های صوتی را درک کند،‌ متوجه احساسات کاربر شود و حتی داستان و قصه بگوید! به طور مثال ویدیوی زیر را ببینید که کاربر به هوش مصنوعی GPT-4o سگ کوچک خود را نشان می‌دهد و بلافاصله لحن این هوش مصنوعی به دوستانه تغییر می‌کند و با مهربانی با این سگ کوچولو صحبت می‌کند!

نگه‌داری توکن بیشتر

از آنجایی که GPT-4o نسبت به مدل های قبلی، توانایی نگه‌داری تعداد توکن بیشتری دارد، مکالمات بسیار طولانی‌تری را در خود حفظ می‌کند. این مساله به شما کمک می‌کند که بتوانید به کمک آن یک متن طولانی، مثل رمان بنویسید.

هزینه دسترسی به gpt4o

تمامی کاربران چت جی پی تی می توانند از این مدل زبانی استفاده کنند؛ امکان دسترسی به این هوش مصنوعی هم برای کاربران رایگان و هم کاربرانی که نسخه ChatGPT4 را تهیه کرده‌اند، وجود دارد؛ با خرید اکانت چت جی پی تی و دسترسی به چت جی پی تی پلاس، 5 برابر بیشتر از این مدل استفاده می‌کنید و با محدودیت‌های کمتری هم روبرو خواهید شد.

نحوه دسترسی به GPT4o

خوشبختانه دسترسی به مدل GPT-4o رایگان است و برای همه امکان پذیر است،‌ هرچند کاربران رایگان محدودیت استفاده دارند. درباره قابلیت‌های جدید این مدل هم باید بدانید که قرار است به مرور ارائه شوند. دسترسی به هوش مصنوعی GPT-4o برای کاربران GPT 3.5 رایگان است اما به صورت محدود. ( در هر 3 ساعت می توانید 10 تا پرامپت وارد کنید ) و برای استفاده بهتر از آن می توانید هوش مصنوعی GPT-4o را بخرید یا اگر کاربر چت جی پی تی 4 هستید، می توانید از مدل جدید هم استفاده کنید.

اما چطور آن را فعال کنیم؟

اگر از قبل اکانت چت جی پی تی دارد، اکنون می‌توانید طبق مراحل زیر مدل زبانی GPT-4o  را فعال کنید.

اگر اکانت چت جی پی تی پلاس دارید، طبق این عکس پیش بروید

و اگر اکانت چت جی پی تی دارید، می‌توانید بعد از دریافت جواب، مدل زبانی خود را تغییر دهید:

در این کنفرانس، OpenAI از رایگان شدن فروشگاه GPT و سایر قابلیت ها خبر داد.

GPT4o در یک پاراگراف

فعلا این مدل زبانی، جدیدترین نسخه از چت بات کمپانی OpenAI است؛ دسترسی رایگان به gpt4o موجب شده تا این چت بات، محبوب ترین نسخه زبانی باشد. در این مقاله به طور کامل در مورد این مدل زبانی صحبت کردیم و نحوه دسترسی به gpt4o را هم همراه با آموزش تصویری توضیح دادیم.