وبلاگ رسمی OpenAI چند ساعت پیش آپدیت شد و حاوی خبر مهمی بود: کار روی مدل بعدی هوش مصنوعی OpenAI آغاز شده است!

خبرهای جدید در OpenAI

آن‌ها در این پست اعلام کردند که آموزش مدل بعدی خود را برای دستیابی به هوش جامع مصنوعی (AGI) آغاز کرده‌اند. در این پست همچنین درباره کمیته امنیتی جدیدی به ریاست سم آلتمن، صحبت شده است.

پس از منحل شدن تیم بررسی خطرات هوش مصنوعی و سرازیر شدن انتقادات فراوان به این شرکت، OpenAI تصمیم گرفته که کمیته امنیتی جدیدی تشکیل دهد. این کمیته برای ارزیابی خطرات ناشی از فناوری جدید ایجاد شده که به طور مشترک توسط سم آلتمن و همچنین سه عضو هیئت مدیره شرکت یعنی برت تیلور، آدام دی آنجلو و نیکول سلیگمن رهبری می شود.

شش نفر از کارشناسان فنی و سیاست OpenAI هم در این کمیته حضور خواهد داشت و همچنین این کمیته با سایر کارشناسان ایمنی، امنیتی و فنی مشورت خواهد کرد.

اولین وظیفه این کمیته، بررسی و تشکیل فرآیندها و پادمان‌های امنیتی شرکت در 90 روز آینده خواهد بود؛ قرار است پس از پایان 90 روز نتیجه با هیئت مدیره در میان گذاشته شود.

درباره کمیته امنیتی جدید و مدل پرچمدار

طبق اطلاعات منتشر شده در وبسایت OpenAI، آن‌ها به موازات کار روی کمیته امنیتی، مدل جدید خود را هم آموزش می‌دهند تا زودتر از هر کمپانی دیگری به هوش مصنوعی جامع دست یابند!

مدل جدید احتمالا جایگزین مدل GPT-4، و ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند مدل‌های ساخت تصویر، دستیاران مجازی و موتورهای جستجو خواهد شد.

chatgpt-5

آیا مدل جدید همان GPT-5 است؟

این شرکت به صراحت اعلام نکرده است که GPT5، نام مدلی است که اکنون در حال توسعه است. تا به امروز، OpenAI مدل‌های چت بات خود را با اعداد صعودی نام گذاری کرده؛ بنابراین انتظار می‌رود مدل پرچمدار بعدی، GPT5 باشد.

آخرین مدلی که به تازگی معرفی شده، مدل هوش مصنوعی GPT-4o بوده که بسیار شگفت آور بود! همچنین لازم به ذکر است که هم‌بنیان گذار این شرکت اخیرا در صحبت‌هایش گفته «به هوش مصنوعی عمومی بسیار نزدیک هستیم.» بهرحال باید منتظر باشیم تا ببینیم مدل جدید، چه ویژگی‌ها یا نامی خواهد داشت و چگونه می‌تواند در این رقابت پیشرو، همچنان شماره اول بماند!