به نظر می‌رسد OpenAI قصد دارد دسترسی توسعه‌دهندگان چینی به ابزارهای هوش مصنوعی را قطع کند.

به نقل از رویترز، سازنده  ChatGPT یعنی کمپانی OpenAI در حال برنامه ریزی برای محدود کردن دسترسی چینی‌ها به خدمات این کمپانی است.

ChatGPT همین الان هم در چین در دسترس نیست، اما بسیاری از استارت‌آپ‌های چینی توانسته‌اند به API OpenAI دسترسی داشته باشند و از آن برای ساخت برنامه‌های کاربردی خود استفاده کنند.

این محدودیت قرار است از ماه آینده میلادی اجرایی شود اما دلیل قطعی این تصمیم OpenAI مشخص نشده؛ هرچند کاملا قابل حدس است که افزایش تنش‌های سیاسی و تجاری میان دو کشور را دلیل این تصمیم باشد. همچنین احتمالا OpenAI به دنبال جلوگیری از سوء استفاده از فناوری‌های خود در چین است.

پاسخ چین در مقابل این اعلام OpenAI

کمپانی‌های تکنولوژی بزرگ چینی‌ در پاسخ به این اقدام، اعلام کردند که پذیرای مهاجرت کاربران چینی به هوش مصنوعی‌های خودشان هستند.

هولدینگ علی‌بابا و تنسنت (دو غول بزرگ تکنولوژی چینی) از توسعه‌دهندگان داخلی دعوت کرده‌اند تا از محصولات هوش مصنوعی آنها استفاده کنند.

قطع دسترسی به OpenAI در چین ممکن است ضربه بزرگی به صنعت هوش مصنوعی این کشور وارد کند. چین اخیرا مدل‌های هوش مصنوعی زیادی را توسعه داده اما همه را بلافاصله پس از معرفی یک هوش مصنوعی آمریکایی، منتشر کرده است!

اخیرا هم در اخبار خوانده بودیم که کمپانی OpenAI استارتاپ Rockset را خریده تا هوش مصنوعی سازمانی خود را تقویت کند.