شب گذشته به وقت ایران، کمپانی OpenAI، کنفرانس ویژه خود را برگزار کرد و اخبار جالبی از این کنفرانس منتشر شد. رونمایی از مدل هوش مصنوعی GPT-4o و راه اندازی نسخه دسکتاپ چت جی پی تی است.

بهترین خبری که از این کنفرانس منتشر شده این است که امکان دسترسی به GPTStor و ربات های سفارشی که قبلا مخصوص کاربران اشتراکی بوده، به صورت رایگان فراهم شده است.

چهار ماه پیش بود که OpenAI، فروشگاه GPT را برای مشترکین پرداختی باز کرد. قبلا کاربران ChatGPT می‌توانستند از این طریق چت بات های خود، به نام GPT را راه اندازی کنند و با بقیه به اشتراک بگذارند. در بخش اکسپلور GPT نمونه های زیادی از این چت بات ها وجود دارد که هر کدام مخصوص انجام یک کاری هستند. مثلا چت باتی به نام Consensus برای کمک به تحقیقات علمی طراحی شده و یک ربات ساخت لوگو است.

دسترسی رایگان به GPT استور

هدف OpenAI از این کار چه بود؟

OpenAI اعلام کرده قصد دارد به سازندگان GPT درآمدی را بر اساس میزان تعامل کاربران بپردازد، اما با توجه به اینکه کاربران محدودی از چت جی پی تی 4 استفاده می کنند، محدود است، این محدودیت می تواند تاثیر منفی بر پرداختی کاربران داشته باشد؛ با توجه به این مساله می توان گفت که هدف OpenAI از رایگان کردن هم همین بوده! تعامل بیشتر کاربران با چت بات ها.

البته مساله دیگری هم که وجود دارد این است که OpenAI هدف دیگری هم دارد. اینکه هوش مصنوعی اش از تعداد افراد بیشتری آموزش ببیند!

امکان دیگری که OpenAI به طور رایگان در اختیار کاربران قرار داده، آپلود فایل و عکس برای تجزیه، تحلیل و خلاصه سازی است.

بعد از این مراسم هم، توییت جنجالی سم آلتمن کمی نگران کننده بود. او اشاره کرد که دستیار صوتی آنقدر قوی است که فیلم را به واقعیت تبدیل می کند. در واقع او اشاره داشت که فیلم Her به واقعیت تبدیل می شود.