شاید شما هم فکر کرده باشید کمپانی‌های سازنده هوش مصنوعی مثل OpenAI که نسبتا حق اشتراک خوبی از کاربران خود دریافت می‌کنند،‌ همیشه درحال سود و کسب درآمد هستند؛‌ اما حقیقت ماجرا چیز دیگری‌ست! احتمالاتی وجود دارد که کمپانی OpenAI امسال هزینه‌هایش آنقدر بیشتر از درآمدش باشد که در معرض ورشکستگی قرار گیرد.

وقتی دخل و خرج خالق ChatGPT باهم نمی‌‌خواند

بر اساس آمارهای وبسایت The Information،‌ کمپانی OpenAI  یک بیزینس پرهزینه را اداره می‌کند که احتمالا تا پایان سال 2024 حدود 5 میلیارد دلار ضرر خواهد کرد و کل کمپانی در خطر تمام شدن نقدینگی قرار می‌گیرد!

بر اساس این گزارش که به داده‌های مالی فاش نشده قبلی و افراد آشنا استناد می‌کند، OpenAI در حال حاضر مبلغ بسیار قابل توجه 7 میلیارد دلاری را صرف آموزش هوش مصنوعی و 1.5 میلیارد دلار دیگر را برای نیروی انسانی خود هزینه می‌کند. این مقدار بسیار بیشتر از هزینه های گزارش شده رقبایش است، مثلا کمپانی Anthropic تحت حمایت آمازون، همه هزینه‌هایش حدود 2.7 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. از طرفی درآمد این شرکت اصلا در حدی نیست که بتواند هزینه‌ها را تامین کند.
بر اساس این گزارش، هزینه‌های هنگفت OpenAI می‌تواند این شرکت را مجبور کند که یک تامین مالی دیگر را ظرف 12 ماه برای تقویت ترازنامه خود داشته باشد؛‌ یا ممکن است اتفاقات دیگری رقم بخورد.

البته در دیگر خبرهای مربوط به این کمپانی خوانده بودیم که به تازگی موتور جستجوی OpenAI به نام SearchGPT رونمایی شده است.