با گذشت یکسال از رونمایی ChatGPT  و استقبال کاربران از آن، OpenAI همواره مدل‌های جدید، پیشرفته‌تر و همچنین آپدیت‌های فوق‌العاده‌ای را عرضه کرده است. OpenAI به تازگی اعلام کرده که قرار است مدل‌های جدید GPT را رونمایی کند و همچنین قیمت‌ها را برای GPT-3.5 Turbo کاهش دهد. هم‌چنین در نظر دارد که راه‌های جدیدی برای توسعه‌دهندگان و مدیریت کلید‌های API معرفی کند.

مدل‌های جدید GPT

  • مدل پیش‌نمایش به‌روز شده GPT-4 Turbo
  • مدل به‌روزشده GPT-3.5 Turbo
  • مدل به‌روزشده مدیریت متن

این به روزرسانی در تاریخ 25 ژانویه اجرا شده و دو بهبود در پلتفرم مدیریت کلیدهای API برای افزایش دیدگاه توسعه دهندگان ارائه شده است. از این به بعد توسعه دهندگان می توانند از یک کلید دسترسی فقط خواندنی را به منظور تأمین اطلاعات برای یک داشبورد پیگیری داخلی داشته باشند یا محدود به دسترسی به تنها برخی از نقاط پایانی باشد.

2 مدل جدید OpenAI

مدل “کوچک و بسیار کارآمد” با نام text-embedding-3-small و مدل “بزرگتر و قدرتمندتر به نام text-embedding-3-large دو مدل جدید این شرکت هستند و خود OpenAI اعلام کرده که این مدل بهترین مدل تعبیه است.

در توضیح اینکه تعبیه چیست، باید بگوییم که تعبیه دنباله‌ای از اعداد است که مفاهیم موجود در محتوا مانند کد یا زبان طبیعی را آشکار می‌کند. از تعبیه ها برای مدل های یادگیری ماشین و الگوریتم های دیگر استفاده می‌شود. برای درک رابطه بین محتوا و انجام وظایفی مانند بازیابی یا دسته بندی، گزینه مناسبی است. همچنین به کمک تعبیه ها می‌توان بازیابی دانش در ChatGPT یا Assistants API را انجام داد.

GPT-4 Turbo، مدل جدید OpenAI

چت جی پی تی ۴ که الان قوی‌ترین مدل این شرکت است و آپدیت‌های بزرگی هم داشته، در دسته آپدیت جدید OpenAI قرار گرفته و مدل پیش نمایش به روزشده آن یعنی GPT-4 Turbo با نام gpt-4-0125-preview می‌تواند وظایفی مانند تولید کد را کامل‌تر از مدل‌های قبلی انجام دهد. جالب است بدانید هدف OpenAI از ارائه این مدل، کاهش تنبلی این هوش مصنوعی است؛ چرا که کاربران هر چندوقت یکبار به تنبلی GPT اشاره می‌کنند و از آن شکایت دارند. همچنین اوپن‌ای‌آی، در این مدل جدید یک باگ هم رفع کرده که برای تولید UTF-8 زبان‌های غیرانگلیسی تأثیرگذار است. کاربرانی که تمایل دارند به طور خودکار به نسخه‌های جدید پیش‌نمایش GPT-4 Turbo ارتقا پیدا کنند، نام جدید gpt-4-turbo-preview انتخاب شده که همیشه به آخرین نسخه پیش‌نمایش GPT-4 Turbo اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی ۴

GPT-3.5 Turbo، مدل جدید OpenAI

همچنین، OpenAI یک مدل جدید GPT-3.5 Turbo با نام gpt-3.5-turbo-0125 را هم معرفی کرده و قیمت های استفاده از این مدل را کاهش داده است. در این به روزرسانی، دقت مدل در پاسخ به فرمت های درخواست شده بهبود پیدا می کند و یک باگ که مشکلات رمزگذاری متن را برای فراخوانی‌های زبان‌های غیرانگلیسی ایجاد می‌کرد، رفع می‌کند.