صحبت کردن با یک چت بات هوش مصنوعی بعد از مدتی خسته کننده می‌شود، زیرا باید مدام به او بگویید که یک سری کارها را چگونه و با چه فرمی انجام دهد،‌ نوشتن دوباره و دوباره این پرامپت های تکراری برای همه خسته کننده می‌شود و کیفیت خروجی کار را هم پایین می‌آورد. این مشکل همه چند میلیون کاربر هوش مصنوعی های پرطرفدار مثل چت جی پی تی است!

 حالا OpenAI در تلاش است تا این مشکل را برطرف کند و چت بات خود را به شکلی خاص برای کاربرانش شخصی سازی کند. به همین جهت چت‌جی‌پی‌تی به‌زودی مجهز به قابلیت حافظه خواهد شد.

این قابلیت جدید به هوش مصنوعی امکان می دهد که کاربر، علایقش، قصد و هدفش از درخواست هایی که دارد را بهتر بشناسد و گفتگوی مفیدتری ایجاد شود. قابلیت حافظه یا همان memory به چت بات امکان می‌دهد که کاربر و مکالماتش را در طول زمان به خاطر‌ بسپارد.

روش کار حافظه چت جی پی تی

حافظه به دو روش کار می کند. می‌توانید به ChatGPT بگویید چیز خاصی را در مورد شما به خاطر بسپارد،‌ مثلا اینکه زبان برنامه نویسی شما چیست،‌ یا اینکه شما معلم فیزیک کلاس دهم هستید و باید فیزیک به صورت ساده شده تدریس کنید.

یا اینکه ChatGPT به سادگی سعی کند اطلاعات و جزئیات لازم را در طول زمان از مکالمات با شما استخراج و ذخیره کند.

در هر صورت، هدف این است که ChatGPT شخصی‌تر و کمی هوشمندتر شود، و دیگر نیاز به یادآوری هر باره یک سری نکات نباشد.

ربات‌ها باهوش‌تر می‌شوند و با ما آشنا می‌شوند

اینکه چت جی پی تی اطلاعات ضروری شما را بداند و نیاز به تکرارش نباشد بسیار خوب است، اما این رویکرد در عین حال باعث می‌شود بسیاری از مردم احساس ناراحتی کنند! بسیاری از کاربران در حال حاضر نگران هستند که مکالمات و پیام های آنها توسط OpenAI جمع آوری شود و به عنوان داده های آموزشی به سیستم بازگردانده شود تا به شخصی سازی بیشتر ربات کمک کند. «اینکه چت بات تو همه چیز را درباره‌ات بداند و دیگر در مقابلش حریم خصوصی نداشته باشی، هم جالب و هم ترسناک است!»

اما OpenAI در وبلاگش گفته که کاربران می‌توانند در بخش تنظیمات قابلیت حافظه چت جی پی تی را خاموش کنند. این ویژگی در حال حاضر به صورت پیش فرض برای همه نسخه های چت جی پی تی فعال است اما قابل تغییر است.

اوپن ای‌آی همچنین گفته که اطلاعات کاربران بدون رضایتشان هیچ جای دیگر منتشر نمی شود و یا برای آموزش دادن به هوش مصنوعی استفاده نمی شود. کاربران کنترل کامل اطلاعاتشان را دارند و می‌توانند آن را حذف کنند.

چت ناشناس با ChatGPT

در کنار ویژگی حافظه چت جی پی تی، OpenAI عملکردی به نام چت موقت را معرفی کرده که به کاربران اجازه می‌دهد بدون فعال کردن حافظه با چت بات چت کنند. در حالت چت موقت هیچ داده‌ای ذخیره نمی‌شود و در توضیحات خود آورده اند که چت ناشناس شبیه باز کردن یک تب ناشناس در Google Chrome است.

پیشرفت های هوش مصنوعی آنقدر با سرعت و زیاد است که احتمالا شرکت اوپن ای‌آی در سال آینده به درآمد 4 بیلیون دلاری می‌رسد! نظر شما در مورد حافظه چت جی پی تی چیست و آیا بابت آن نگران هستید؟