هوش مصنوعی ناگهان وارد زندگی ما شد و تبدیل به یک بخش مهم شد، پیش از اینکه حتی فرصت شود ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد و برایشان قوانین و دستورالعمل‌هایی وضع شود. حالا پس از یک سال از لانچ چت جی‌پی‌تی، می‌بینیم که یک سری نویسندگان از آن به جرم سرقت ادبی شکایت کرده اند و خشمگین هستند. ماجرای شکایت اخیر نویسندگان نیویورک تایمز از openAI چیست؟

OpenAIدر پست وبلاگی مفصلی که به تازگی منتشر کرده درباره شکایت اخیر نویسندگان نیویورک تایمز از خود دفاع کرده و می‌گوید این نویسندگان شاکی قسمتی از حقیقت را سانسور کرده‌اند.

طبق شکایت گروهی از نویسندگان در ماه دسامبرOpenAI و بزرگترین سرمایه‌گذارش مایکروسافت برای آموزش ربات چت محبوب ChatGPT و سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی از مقالاتی استفاده کرده‌اند که دارای مالک معنوی و صاحب اثر بود. این شکایت یک سری نمونه از پاسخ‌های این چت بات‌ها را به دادگاه ارائه داده که تقریباً کلمه به کلمه از مقالات نیویورک تایمز استخراج شده است!

پاسخ OpenAI چه بود؟

اما OpenAI  در دفاعیات خود گفته که این “سرقت ادبی” که نویسندگان به آن اشاره کرده‌اند یک «اشکال نادر» است که کمپانی در تلاش است تا آن را به صفر برساند.

 OpenAI همچنین گفت که نویسندگان نیویورک تایمز «عمداً پرامپت هایی نوشته‌اند که خروجی مشابه نوشته های خود بگیرند» و بعد از تلاش برای گرفتن چنین محتوایی بالاخره چند نمونه متن مشابه آثار خود دریافت کرده اند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی پس از تجزیه تحلیل مقالات خبری، پست‌های رسانه‌های اجتماعی یا سایر منابع اینترنتی، از آن‌ها در تولید متن های جدید استفاده می‌کند. اما اخیرا شاهد شکایت های فراوانی از سمت نویسندگان و حتی هنرمندانی بوده‌ایم که معتقدند هوش مصنوعی بدون اجازه از آثار آن‌ها استفاده کرده و نوعی سرقت ادبی مرتکب شده است.