یک تحقیق جدید که توسط محققان دانشگاه شیکاگو انجام شده نشان می‌دهد که مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) می‌توانند صورت‌های مالی را با دقت بسیار بالایی تحلیل کنند!

چت جی‌پی‌تی4 توانست از انسان‌ها جلو بزند

به گزارش businesstoday نتایج پژوهشی که با عنوان «تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی با مدل‌های زبانی بزرگ» منتشر شده است، اطلاعات و نتایج مهمی درباره عملکرد تحلیلی چت بات‌های هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌های مالی دارد.

این مطالعه روی GPT-4، تمرکز داشت و توانایی این چت بات را برای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی یک شرکت و پیش‌بینی رشد درآمدهایش، آزمایش کرد.

محققان در ابتدا اطلاعاتی مثل نام‌ها و تاریخ را از صورت های مالی این شرکت به دقت جدا کردند تا چت بات نتواند از داده‌های قبلی استفاده کند.

سپس از چت بات خواستند، ترازنامه‌ها و صورت‌های درآمدی را تحلیل کند. نتیجه تحلیل‌ها شگفت انگیز بود:

چت بات GPT-4 توانست با دقت 60% نتایج را پیش بینی کند درحالی که تحلیلگران انسانی معمولاً با دقت 53 تا 57 درصد پیش‌بینی می‌کنند! بنابراین می توان نتیجه گرفت که عملکرد چت جی‌پی‌تی بهتر از یک تحلیلگر انسانی بوده است.

هرچند این فقط نتیجه یک تحقیق بود و نیاز به تحقیقات گسترده‌تر هم وجود دارد. از طرفی اخیرا گزارش‌ها و خبرهای زیادی درباره اشتباهات فاحش چت بات‌های هوش مصنوعی شنیده‌ایم که اعتبار این چت بات‌ها را زیر سوال برده است. مثلا نتایج یک پژوهش مفصل نشان داد که 52% پاسخ‌های چت جی‌پی‌تی در حوزه کدنویسی غلط و اشتباه است!