«دارو» جز جدانشدنی از علم پزشکی و درمان است اما گاهی اوقات تجویز اشتباه دارو باعث بدتر شدن حال بیمار می‌شود! چاره کار چیست؟ هوش مصنوعی راه حلی دارد.

به گفته theguardian داروسازان و پژوهشگران دانشگاه آکسفورد،‌ یک ابزار هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که هدفش حل چنین مشکلاتی است. این ابزار که DrugGPT نام دارد یک GPT تخصصی است که پزشک شرح حال بیمار را وارد می‌کند و این چت بات اطلاعات جامعی از داروهای مناسب برای این مورد را به پزشک می‌دهد. البته سپس این پزشک است که تصمیم می‌گیرد چه دارویی را در نهایت تجویز کند.

پروفسور دیوید کلیفتون، که تیمش این پروژه را در دانشگاه آکسفورد رهبری می‌کند، می‌گوید: «یک ویژگی مهم و باارزش این ابزار این است که پس از پاسخ دادن،‌ دلیل انتخابش را هم توضیح می‌دهد.»

نکته مهم در استفاده از ابزار drugGPT این است که انسان به این ابزارها تکیه نکند؛‌ اما چنین ابزارهایی می‌توانند مثل یک دستیار برای یک پزشک باشند!

اما چنین ابزارهایی می‌توانند مثل کمک خلبان برای یک پزشک باشند!

نکته مهم در استفاده از ابزار drugGPT این است که انسان به این ابزارها تکیه نکند

اما چنین ابزاری می‌تواند دستیار حرفه‌ای بسیار خوبی برای پزشکان پرمشغله باشد؛‌ پزشکان هم انسان هستند و خطاهای پزشکی رخ می‌دهند، به ویژه زمانی که پزشک تحت فشار کاری شدید باشد اما ابزار DrugGPT در چنین مواقعی مثل یک موتور جستجو یا یک سیستم اطلاعاتی عمل می‌کند و لیستی از عوارض‌ها یا تداخل‌های دارویی را خیلی سریع برای پزشک فراهم می‌کند؛‌ تا پزشک با دانش حرفه‌ای خودش تصمیم درست را بگیرد.