گزارش‌های اخیر از میزان برق مصرفی چت جی‌پی‌تی بسیار عجیب است و نگرانی‌های زیادی در مورد تاثیرات زیست محیطی این تکنولوژی ایجاد کرده است.

فقط چت  بات پر سر و صدای OpenAI یعنی ChatGPT برای پاسخ دادن به درخواست‌های کاربرانش تقریبا بالای نیم میلیون کیلووات در ساعت برق مصرف می‌کند که عدد بسیار بزرگ و عجیبی است!

برای درک مقدار برق مصرفی چت جی‌پی‌تی باید بدانید که به گزارش نشریه نیویورکر، یک خانواده آمریکایی به طور متوسط روزانه حدود 29 کیلووات ساعت مصرف می کنند. یعنی میزان برق مصرفی چت جی پی تی ۱۷۰۰۰ برابر یک خانواده است!

کنترل مصرف انرژی تکنولوژی‌های نوظهور و مراقبت از طبیعت

پیشرفت تکنولوژی و دستاوردهای جدید علمی،‌ همیشه یک اتفاق بسیار مثبت است اما انسان‌ها باید در عین حال مراقب منابع زیست محیطی و کاهش اثر منفی دستاوردهایشان بر طبیعت باشند.

میزان برق مصرفی چت جی‌پی‌تی همین الان هم خیلی زیاد است و اگر استفاده از هوش مصنوعی توسط مردم دنیا بیشتر هم شود،‌ یا هوش مصنوعی با کمپانی‌های بزرگ بیش‌از پیش ادغام شود، این عدد بازهم بالاتر می رود. به عنوان مثال، دانشمند و محقق برتر آمار بانک ملی هلند اینطور محاسبه کرده که اگر گوگل تکنولوژی هوش مصنوعی مولد را در جستجوهای کاربران ادغام کند، حدود 29 میلیارد کیلووات ساعت در سال برق مصرف می‌شود. یعنی بیشتر از مصرف برق کشورهایی مانند کنیا، گواتمالا و کرواسی در یک سال!

پیش از این هم ایلان ماسک از مصرف بالای برق هوش مصنوعی و احتمال کمبود منابع برق در سال‌های آینده هشدار داده بود.