عجیب ولی واقعی: پژوهش جدید دانشگاه Osaka ژاپن نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند بهتر از رادیولوژیست‌ها، تومورهای سرطانی را تشخیص دهد!

محققان دانشگاه اوزاکا ۱۵۰ گزارش MRI را به مدل هوش مصنوعی GPT-4 نشان دادند و از مدل خواستند که اگر اثر و نشانه‌ای از تومور می‌بیند، بیان کند. در همین حال این گزارش‌ها را به نورورادیولوژیست‌ها و رادیولوژیست‌های عمومی هم نشان دادند.

نتیجه بسیار جالب بود: ChatGPT با دقت 73% توانست گزارش‌ها را تفسیر کند که از متخصصان انسانی بهتر است! میانگین دقت نورورادیولوژیست‌ها 72% و رادیولوژیست‌های عمومی 68% بود.

به نقل از neurosciencenews این نتایج نشان‌دهنده پتانسیل بالای هوش مصنوعی در کمک به تشخیص‌های پزشکی و کاهش فشار کاری پزشکان است. یکی از اعضای تیم پژوهشی، درباره اهمیت این اتفاق گفت در آینده قصد دارند عملکرد دیگر مدل‌های هوش مصنوعی را در سایر حوزه‌های تصویربرداری تشخیصی مطالعه کنند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در پزشکی

آیا تشخیص سرطان و تفسیر گزارش‌های MRI به هوش مصنوعی سپرده می‌شود؟‌ به هیچ وجه!

با وجودی که دقت مدل هوش مصنوعی از یک متخصص انسانی بالاتر است اما قرار نیست چنین وظایف مهمی به این مدل‌ها سپرده شود؛ چراکه نظر متخصص همیشه در الویت است. اما چنین مطالعاتی نشان می‌دهد هوش مصنوعی GPT-4 می‌تواند به عنوان یک نظر دوم برای نورورادیولوژیست‌ها و یک ابزار راهنما برای رادیولوژیست‌های عمومی و رزیدنت‌ها مفید باشد. با توجه به نتایج این پژوهش، هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به ابزاری اساسی در زمینه تشخیص‌های پزشکی است و می‌تواند به بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی کمک کند.