چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT تا به حال به عنوان یک ابزار انقلابی بی‌نقص شناخته می‌شد و همه گمان می‌کردیم حداقل در علوم مهندسی و فنی مثل برنامه نویسی آنقدر توانا باشد که جایگزین برنامه نویسان شود. اما یک مطالعه بسیار دقیق که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که ChatGPT در 52٪ مواقع به سوالات برنامه نویسی پاسخ اشتباه می‌دهد!

اشتباهات کدنویسی CHATGPT

پژوهش دانشگاه Purdue که به تازگی در کنفرانس تعامل کامپیوتر و انسان در هاوایی ارائه شده، به بررسی 517 سوال برنامه نویسی در Stack Overflow پرداخت که سپس به ChatGPT داده شد.

محققان این پژوهش نتیجه تحقیقشان را اینطور اعلام کردند:

«تحلیل ما نشان می‌دهد 52٪ از پاسخ های ChatGPT نادرست و 77٪ پاسخ‌ها حشو و هجو است.»

این مطالعه بسیار نگران کننده است، چراکه اشتباهات کدنویسی CHATGPT آنچنان مرتب و تمیز ارائه شده بود که برنامه نویسان هم در اکثر مواقع متوجه اشتباهات نشدند!

سرمایه گذاری‌های عظیم اما متزلزل

کمپانی‌های تکنولوژی بزرگ (مثل متا،‌ مایکروسافت،‌ گوگل و…)‌ در حال حاضر میلیاردها دلار روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری می‌کنند تا بتوانند بی‌عیب ترین و کارامدترین ابزارها را بسازند اما موانع زیادی در سر راه وجود دارد. مهمترین مشکل این است که هوش مصنوعی در اغلب اوقات غیرقابل اعتماد است، به خصوص اگر یک کاربر یک سوال واقعا جدید و چالشی بپرسد. مثلا اخیرا دیدیم که هوش مصنوعی گوگل پاسخ‌های عجیبی به کاربرانش (برای سوالات ساده)‌ داده که باعث مضحکه و تمسخرش شده است.