پس از اینکه مدیر ارشد فناوری OpenAI درباره هوش مصنوعی GPT-5 گفت که این مدل هوشی هم سطح یک فارغ التحصیل دکترا خواهد داشت، حالا مدیرعامل این کمپانی،‌ یعنی آقای سم آلتمن دوباره صحبت‌های جدیدی داشته و گفته این مدل بسیار شگفت انگیز و یک جهش بزرگ رو به جلو خواهد بود!

درباره هوش مصنوعی GPT-5

کمپانی OpenAI در حال کار بر روی مدل بعدی خود یعنی GPT-5 است و هوش این مدل جدید به سطح دکترا خواهد رسید. میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI در مصاحبه جدیدش اظهارات مهمی درباره هوش مصنوعی GPT-5 داشته:

«ضریب هوشی GPT-3 در سطح کودک پیش دبستانی بود، GPT-4 هوش یک دانش آموز دبیرستانی باهوش را داشت و نسل بعدی که یک سال و نیم دیگر منتشر خواهد شد، در سطح دکترا خواهد بود.»

موراتی می‌گوید این توسعه طی یک سال و نیم آینده انجام خواهد شد، یعنی هوش مصنوعی GPT-5 می‌تواند در اواخر سال 2025 یا اوایل سال 2026 وارد بازار شود.

صحبت‌های سم آلتمن درباره هوش مصنوعی GPT-5

مدیر عامل OpenAI، آقای سم آلتمن، گفت که ساخت مدل GPT-5 کار سختی است و زمان زیادی می‌برد تا به عرضه عمومی برسد. او به ویژه توضیح داد که ساخت GPT-5 شامل موانع زیادی مانند آموزش ریاضیات پیچیده، مشکلات داده و اندازه بزرگ مدل است؛ اما نتیجه فراتر از تصور و بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود!

سم آلتمن می‌گوید مدل جدید،‌ یعنی هوش مصنوعی GPT-5،‌ جهش بزرگی در عملکردش خواهد داشت و همه ایرادات مدل فعلی (GPT-4)‌ را برطرف خواهد کرد.

هوش مصنوعی GPT-5 دقیقا چه قابلیت‌هایی دارد؟

یک هوش مصنوعی را تصور کنید که نه تنها قادر است به پرسش های ساده پاسخ دهد، بلکه می‌تواند مشکلات پیچیده را با توانایی درک دقیق و ظریفش حل کند. این همان GPT-5  است که سم آلتمن با توانایی بهتر در استدلال قولش را به ما می‌دهد!

برای استارت‌آپ‌هایی که برای انجام وظایف اساسی و تصمیم‌گیری‌های مهم به هوش مصنوعی متکی هستند، این پیشرفت مثل یک انقلاب است. توانایی بالای GPT-5 در پردازش دقیق سوالات پیچیده بسیار ارزشمند است و چنین پیشرفتی به شرکت‌ها کمک می کند تا هوشمندانه‌تر و آگاهانه‌تر تصمیم گیری کنند.

کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، نظرات مشابهی در مورد GPT-5 ارائه کرد و گفت که نسل بعدی هوش مصنوعی «قابلیت قبولی در آزمون دکتری» را خواهد داشت. این امر به لطف توانایی‌های استدلال بهتر و حافظه قوی‌تر این مدل امکان پذیر خواهد بود.

قابلیت های بالقوه هوش مصنوعی GPT-5 این پتانسیل را دارد که بسیاری از صنایع را متحول کند. از آموزش گرفته تا سلامت، از مهندسی تا هنر و ادبیات، طیف وسیعی از کاربردها برای این هوش مصنوعی جدید انقلابی وجود دارد.

GPT-5 به سمت شخصی شدن می‌رود

شخصی سازی یا Personalization  بخش دیگری است که حدس می زنیم GPT-5 در آن بسیار پیشرفت می کند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند ابزارهای هوش مصنوعی را متناسب با نیازهای منحصربه‌فرد خود سفارشی (کاستمایز) کنند، که یک اتفاق ویژه در بهبود تجربه کاربری است. در این نسخه پیشرفته، کاربر می تواند داده‌های شخصی که هوش مصنوعی لازم است بداند را به او بدهد و در نتیجه هوش مصنوعی به او پاسخ های مناسب‌تر و کاربرپسندتری بدهد.

این قابلیت به استارتاپ‌ها امکان می دهد محصولات و خدمات نوآورانه ای به کاربرانش ارايه کنند که تعامل و رضایت کاربرانشان را بیشتر کند و در نتیجه در مارکت خود برجسته تر شوند.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که GPT-5 قابلیت‌های multimodal خود را معرفی کند که شامل پردازش گفتارها و تصاویر پیچیده است.

البته در نسخه چت جی پی تی ۴ قابلیت هایی مثل ساخت چت بات سفارشی از طریق GPT Builder و یا ساخت و پردازش تصویر با DallE3 هم امکان پذیر است؛ به نظر می رسد در نسخه GPT-5 پیشرفت های خیلی گسترده‌تری را شاهد باشیم.

هوش مصنوعی GPT-5 از انسان فراتر است؟

GPT-4 یک ابزار هوش مصنوعی قابل تحسین است اما توانایی هایی که در زمینه دانش و درک دارد تا حد زیادی شبیه به انسان است. انتظار می رود که نسل بعدی مدل هوش مصنوعی در زمینه دانش از انسان پیشی بگیرد و توانایی استدلال و پردازش ایده‌های پیچیده با انسان را داشته باشد.

نسخه جدید هوش مصنوعی را می توان هوش مصنوعی عمومی (AGI) دانست که توانایی بیان موضوعات جدید و اصیل را فراهم می‌کند. عرضه چنین مدل از هوش مصنوعی برای دولت، نظارت گران و حتی خود شرکت‌های فناوری بزرگ هم باعث نگرانی شده و آن‌ها فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند اطمینان حاصل کنند این مدل به طور خودسرانه عمل نکند و انسانیت را نابود نکند.

chatgpt-5

وقتی قاعده بازی در مارکت تغییر می‌کند

احتمالا هزینه پایین GPT-5 هوش مصنوعی را برای طیف وسیعی از مشاغل در دسترس‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند. این وضعیت حتی می تواند فرصت رقابت استارتاپ های کوچکتر با شرکت های بزرگ را بدهد! اینجاست که شرکت‌های بزرگ هم نگران می‌شوند!

اگر هر استارت‌آپ با پیشرفت های هوش مصنوعی همگام شود می‌تواند با هر تغییری سازگار شوند و به موقع استراتژی‌های خود را تغییر دهد که از فرصت‌های جدیدی که فناوری‌هایی مانند GPT-5 به ارمغان می‌آورند حداکثر استفاده را ببرند.

بسیار مهم است که استارت آپ‌ها با هر پیشرفت هوش مصنوعی خود را آپدیت کنند تا مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.

انتظار می‌رود که پیشرفت پیش‌بینی‌شده توسط سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI در GPT-5، آغازگر دوره جدیدی از قابلیت‌های هوش مصنوعی باشد. استارت‌آپ‌ها باید در درک چگونگی تأثیر این پیشرفت‌ها بر آن‌ها فعال باشند و برای نوآوری و سازگاری آماده باشند. با استفاده از پیشرفت‌ها در استدلال، سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی، استارت‌آپ‌ها می‌توانند به طور موثر در محیط کسب‌وکار آینده که به شدت تحت‌تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد، حرکت کنند.

در دیگر خبرهای مربوط به کمپانی پرحاشیه openAI خوانده بودیم که دانشمند ارشد این کمپانی،‌ بعد از ترک شرکت حالا برای خودش یک استارتاپ هوش مصنوعی جدید راه اندازی می‌کند!