در قرن 21 هستیم و یکی از کلمات پراستفاده،‌ «چت بات» است،‌ مدام یک چت بات جدید معرفی می‌شود و گاهی خبرهای ترسناکی هم از چت بات‌ها منتشر می‌شود! اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چت بات چیست و چگونه کار می‌کنند؟ چند چت بات وجود دارد؟ چه کاربردهایی دارند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع چت بات بپردازیم و کاربردهای هر کدام را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چت بات چیست؟‌

چت بات {chatbot} یک برنامه نرم‌افزاری است که می‌تواند با کاربران (انسان‌ها) مکالمه کند. قبلا چت‌بات‌ها فقط می‌توانستند چت کنند اما حالا می‌توانند حتی با ما صحبت کنند! چت بات‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند به سوالات پاسخ دهند، اطلاعات بدهند یا در انجام کارهای ساده مثل رزرو بلیت یا سفارش غذا کمکمان کنند.

یعنی در یک کلام، چت بات‌ها مثل یک دستیار مجازی هستند که همیشه آماده‌اند تا با شما صحبت کنند و به شما کمک کنند.

چت بات‌ها چگونه کار می‌کنند؟

چت بات با استفاده از هوش مصنوعی، دستورالعمل‌های خودکار، پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشینی (ML)، داده‌ها را پردازش می‌کنند تا به درخواست‌های مختلف پاسخ دهند.

پیشینه چت بات‌ها: از چه زمانی «چت بات»‌ به وجود آمد؟‌ اولین نسخه‌ چت بات‌ها چطور بودند؟

اینکه انسان با یک برنامه کامپیوتری حرف بزند و آن برنامه جوابش را بدهد، احتمالا برای خیلی‌ها بسیار عجیب و غریب باشد،‌ اما داستان آنجایی عجیب‌تر می‌شود که بدانید از حدود ۶۰ سال پیش «چت بات» وجود داشته! بله چت بات‌ها در دهه ۱۹۶۰ میلادی به وجود آمدند و از آن زمان تاکنون به طور قابل توجهی توسعه یافته‌اند.

اولین چت بات ELIZA نام داشت که بسیار ساده و ابتدایی بود و از مجموعه‌ای از قوانین ساده استفاده می‌کرد تا پاسخ‌های از پیش تعریف‌شده‌ای را به ورودی‌های کاربر بدهد.

چت بات های امروزی می‌توانند مکالمه‌های پیچیده را مدیریت کنند و آنچنان طبیعی جلوه کنند که کسی نتواند حدس بزند این یک چت بات است یا انسان واقعی!

اما با ورود به دهه ۲۰۱۰، چت بات‌ها به دلیل پیشرفت هوش مصنوعی و علم یادگیری ماشینی، به طور چشمگیری پیشرفته‌تر شدند.

اکنون در سال 2024 میلادی چهار کمپانی غول تکنولوژی هرکدام یک ابزار هوش مصنوعی قدرتمند به دنیا ارایه داده‌اند که کاربران می‌توانند با استفاده از چت بات این ابزارهای هوش مصنوعی،‌ کارهای بسیار بسیار مختلفی را با این چت بات‌ها انجام دهند.

در اواخر سال 2022 با اولین چت بات هوشمند ChatGPT از کمپانی OpenAI آشنا شدیم و اکنون بعد از گذشت حدود دو در سال 2024 با هوش مصنوعی های مختلفی روبرو هستیم. بلافاصله بعد از عرضه چت جی پی تی، Claudai توسط استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک در دسترس قرار گرفت، پشت بند آن ایلان ماسک با Grok آمد! تعجبی ندارد که گوگل هم بیکار ننشست و مدل هوش مصنوعی قدرتمند خود به نام Gemini را ارائه داد.

در ادامه بهترین چت بات های هوش مصنوعی را معرفی کردیم تا ببینیم هرکدام در چه بخشی عملکرد بهتر و دقیق‌تری دارد. اگر قصد خرید یکی از چت‌بات‌های هوش مصنوعی را دارید ولی نمی‌دانید کدام یکی بهتر است، این مقاله نامبرلند برای شماست!

آشنایی مختصر با 4 چت بات هوش مصنوعی

در ادامه توضیحات مختصری را در مورد هر چت بات ارائه خواهیم داد و با طرح سوالات مختلف از چت‌بات ها به مقایسه چت بات های هوش مصنوعی می پردازیم:

ChatGPT

مردم از طریق چت جی پی تی با سایر چت بات های هوش مصنوعی آشنا شدند و شدیدا تحت تاثیر قرار گرفتند! طوری که هنوز که هنوز است یک عده با اسم هوش مصنوعی یاد چت جی‌پی‌تی می‌افتند.

نسخه رایگان ChatGPT که بر روی مدل پیش فرض GPT-3.5 اجرا می شود، توانایی‌های نسبتا خوبی در ترجمه،‌ اصلاح متن،‌ کدنویسی،‌ یا پاسخ به سوالات ساده دارد.

اما چت جی‌پی‌تی ۴ توانایی‌های چند وجهی دارد به این معنا که می‌تواند عکس و ویس دریافت کند، تحلیل کند و همچنین به وسیله DaLL-E3 عکس هم بسازد.

نکته جالب جی‌پی‌تی این است که می‌تواند پاسخ‌ها را با صدای بلند برایتان بخواند؛ برایتان عکس جنریت کند و افزونه های کمکی زیادی در اختیارتان بگذارد؛ ویژگی خوبی که دیگر چت‌بات‌ها ندارند!

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی 4 چیست

Gemini

هوش مصنوعی گوگل،‌ Gemini نامیده می‌شود؛ هرچند پیش از این با نام Bard شناخته می‌شد، جمینای از LLM (مدل برنامه زبانی بزرگ)‌ متفاوتی استفاده می‌کند و در چند ماه گذشته، در بخش های مختلف ارتقا پیدا کرده است.

کاربران می‌توانند از Gemini برای ترجمه،‌ ‌نگارش و ویرایش متن، کدنویسی،‌ حل مسئله،‌ پاسخ به سوالات مختلف، تولید تصویر و… استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی Gemini

Claude AI

Claude AI یک چت بات هوش مصنوعی متعلق به کمپانی Anthropic است که در آوریل 2022 لانچ شد. این کمپانی را جمعی از کارکنان سابق OpenAI تاسیس کردند و چت بات هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی را به عنوان رقیب چت جی‌پی‌تی به دنیا ارائه دادند.

Grok AI

هوش مصنوعی Grok چت بات جدیدی است که توسط شرکت X.AI ایلان ماسک منتشر شده. گراک می‌‌تواند در زمینه‌های مختلف کدزنی،‌ ترجمه،‌ آموزشی، مسائل ریاضی، مسائل مالی و حقوقی و … دستیار شما باشد. گراک با دیگر هوش مصنوعی‌های معروف فرق مهمی دارد: این چت بات با شوخ طبعی و طنز به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد.

بررسی عملکرد هر 4 هوش مصنوعی در تست چندگانه نامبرلند!

ما در نامبرلند اکانت پیشرفته هر 4 هوش مصنوعی را انتخاب کردیم و به هرکدام سوالات مشابهی دادیم تا عملکردشان را در حوزه‌های مختلف بسنجیم.

به طور مثال توانایی این ابزارها در ریاضی،‌ توانایی درک و تسلط به زبان فارسی،‌ توانایی درک علم فیزیک و استدلال منطقی و همچنین توانایی در زبان پایتون را بررسی کردیم.

سوال ریاضی: این معادله دومجهولی را حل کن

6x+2=3x-3

ما از عمد یک معادله که جواب نهایی آن یک عدد گویا باشد (کسری باشد و رُند نباشد) را به ابزارهای مختلف دادیم تا ببینیم چطور چنین عددی را به ما تحویل می‌دهد. همانطور که می‌بینید تمام ابزارهای هوش مصنوعی توانستند با موفقیت معادله دو مجهولی را حل کنند.

سوال فارسی: جمله زیر را از نظر ادبی و زبانی ویرایش کن

«از خواصیت های پرتغال می توان به ویتامین سی های شدیدش اشاره کرد.»

همانطور که می‌بینید در مقایسه چت بات‌های هوش مصنوعی، گراک اصلا نتوانست زبان فارسی را درک کند.

چت جی‌پی‌تی و کلاد نتوانستند کلمه «پرتقال»‌ را اصلاح کنند.

فقط جمینای توانست به بهترین شکل این جمله را ویرایش کند.

سوال علوم: چرا زمین گرد است؟‌ ثابت کن که تخت نیست

شما با استدلال کدام قانع شدید؟

پاسخ گراک کاملا اشتباه و بی‌معنی بود.

سوال برنامه نویسی: خروجی‌ کد پایتون زیر چیست؟

Create a function that takes an integer n and returns the identity matrix of n x n dimensions. For this challenge, if the integer is negative, return the mirror image of the identity matrix of n x n dimensions.. It does not matter if the mirror image is left-right or top-bottom.

مروری بر تجربه چند کاربر نامبرلند از کار با هوش مصنوعی‌های مختلف با عناوین شغلی مختلف

ما از چند نفر کاربرانمان خواستیم پس از استفاده از چت بات‌های هوش مصنوعی در مصاحبه نامبرلند شرکت کنند و نظرشان را درباره تجربه‌شان به ما بگویند.

کاربر اول:‌ شغل R&D – نمره به چت جی‌پی‌تی۴ :‌ ۹ از ۱۰

خانم X که در یک شرکت کوچک مشغول به کار توسعه و عملیات است،‌ برای ما نوشت که همیشه از چت جی‌پی‌تی۴ استفاده می‌کند و به نظرش اگر به چت جی‌پی‌تی پرامپت درست بدهیم،‌ پاسخ درست هم می‌دهد.

موارد استفاده او شامل استخراج فرایند سازمان،‌ بهینه کردن فرمول نویسی در ابزارهای مختلف و مقایسه محصولات شرکت است.

کاربر دوم:‌ شغل:‌ محقق و پژوهشگر – نمره به چت جی‌پی‌تی۴:‌ ۷ از ۱۰

آقای X که در یک شرکت تکنولوژی محقق است و وظیفه research را بر عهده دارد گفت هم از چت جی‌پی‌تی و هم از جمینای اولترا استفاده می‌کند اما به نظرش چت جی‌پی‌تی بهتر است.

کاربر سوم:‌ شغل: سئو مستر– نمره به چت جی‌پی‌تی۴:‌ ۶ از ۱۰

آقای Y سئوکار یک سایت فروشگاهی است و برای کلاسترینگ کلیدواژه‌ها،‌ دسته بندی اطلاعات،‌ رفع اشکال کدهای اسکیما و J-son از چت جی‌پی‌تی استفاده می‌کند. به نظرش چت جی‌پی‌تی دستیار خوبی است.

کاربر چهارم: شغل نویسنده – نمره به چت جی‌پی‌تی۴: ۷ از ۱۰

خانم M در تیم مارکتینگ یک شرکت کوچک مشغول به کار است و براِ ایده گرفتن و اصلاح نگارش متن از چت جی‌پی‌تی۴ استفاده می‌کند. به نظرش چت جی‌پی‌تی از همه ابزارها بهتر است چراکه افزونه‌های جالبی دارد،‌ پیشرفته‌تر است، قدیمی است و آزمون و خطاهایش را پس داده است.

کابر پنجم:‌ دانشجو – نمره به چت جی‌پی‌تی۴ :‌ ۷ از ۱۰

خانم F دانشجوی مقطع ارشد است و برای پاسخ به پرسش‌های تخصصی دانشگاهی،‌ جمع بندی دروس، و کمک به نوشتن پروپوزال پایان نامه بسیار از چت جی‌پی‌تی ۴ استفاده کرده و بسیار راضی است. او گفت که چت جی‌پی‌تی ۴ حتی می‌تواند عکس و نمودار دریافت کند و خیلی دقیق و درست تصاویر و نمودارها را تحلیل کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور خلاصه با هوش مصنوعی‌های مختلف و بسیار پرطرفدار دنیا آشنا شدیم. ما در تیم نامبرلند برای شما از هرکدام یک تست کوتاه گرفتیم که عملکردشان را مقایسه کنیم و ببینیم هرکدام از این چت بات‌ها در کدام بخش قوی‌تر عمل می کنند. اگر همچنان بین انتخاب دو هوش مصنوعی شک دارید، در قسمت دیدگاه با ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنیم.