Character.ai یک پلتفرم نسبتا جدید در دنیای هوش مصنوعی است که به دلیل امکان ساخت چت بات با شخصیت‌های مختلف، بسیار پرطرفدار شده است. در این پلتفرم شما به عنوان کاربر می‌توانید با یک سری شخصیت‌ها مثل بیانسه، هری پاتر، ایلان ماسک یا حتی شخصیت‌های تخیلی و غیرواقعی چت کنید و از این هم صحبتی لذت ببرید! این چت بات هوش مصنوعی به تازگی بابت یک “شخصیت روانشناس” در صدر اخبار قرار گرفته و بین کاربران بیش از پیش محبوب شده.

شخصیت ربات روانشناس کیست؟

شخصیت روانشناس (Psychologist) یکی از ربات های این پلتفرم است که توسط سام زایا، دانشجوی 30 ساله روانشناسی از نیوزلند ایجاد شده و تا به حال 78 میلیون پیام با کاربران رد و بدل کرده است. کاربران می‌توانند با این ربات مشاور چت و مشاوره روانشناسی دریافت کنند.

این ربات هوش مصنوعی به کاربران برای برطرف کردن چالش‌های عاطفی یا مشکلات شخصی کمک می‌کند و شکاف بین تکنولوژی و سلامت روان را پر می‌کند. با این حال اهمیت مداخله انسانی حرفه‌ای در چنین حوزه‌ای بسیار مورد توجه کارشناسان سلامت روان قرار گرفته و شامل انتقادات زیادی شده است.

آیا هوش مصنوعی قادر به دادن مشاوره‌های تخصصی و حرفه‌ای است؟

این کمپانی تاکید می‌کند که در حالی که امکان چت با این ربات مشاور در دسترس است اما کاربران همچنان باید از متخصصان معتبر مشاوره بگیرند. از طرفی روان‌درمانگران حرفه‌ای هشدار داده‌اند که اگرچه این ربات پاسخ‌های فوری ارائه می‌دهد، اما فاقد درک دقیق یک درمانگر انسانی است و هرگز نمی تواند جایگزین یک روان‌درمان‌گر واقعی باشد.

پیش تر نیز دانشمندان توانسته بودند با استفاده از هوش مصنوعی، بعد از 60 سال یک آنتی بیوتیک جدید کشف کنند.