برکسی پوشیده نیست که علوم و تکنولوژی‌های جدید، بسیار سریع‌تر از محققان در شناسایی رو‌ش‌های درمان و یا صنعت داروسازی عمل می کنند. اما این جمله به این معنا نیست که داروهای کشف شده توسط هوش مصنوعی بهتر و موثرتر باشد! در این مقاله نامبرلند به نقل از بلومبرگ درباره تاثیرات هوش مصنوعی و داروسازی و فایده آن صحبت می‌کنیم.

یک مثال جالب از نقش هوش مصنوعی و داروسازی

در اواسط ژانویه شرکت داروسازی Genentech  برای 200 بیمار فراخوان داد تا برای تست انسانی داروی جدیدشان داوطلب شوند. نکته مهم اینجاست که این داروی مشخص برای این بیماری مشخص فقط ظرف ۹ ماه کشف شده است،‌ کاری که پیش از این به سال‌ها کار آزمایشگاهی پرزحمت نیاز داشت ولی شرکت بیوتکنولوژی کالیفرنیایی Genentech اینکار را به کمک هوش مصنوعی در مدت خیلی کوتاهی (فقط ۹ ماه) انجام داده است. به گفته خودشان هوش مصنوعی به آن‌ها کمک کرده میلیون‌ها حالت را در مدت خیلی کوتاهی اسکن و بررسی کنند و به نتیجه برسند.

آویو رگف، زیست‌شناس محاسباتی دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست که عضو تیم تحقیق و توسعه Genentech هم بود در این‌باره اینطور می‌گوید: «اینطور نیست که هوش مصنوعی کارهای محققان انسانی را انجام دهد،‌ بلکه به انسان یک ابرقدرت باورنکردنی داده که بسیار پیش بیفتد.»‌

اما سوال اصلی این است: آیا فایده‌ای هم دارد؟

این پروژه تنها نمونه‌ای از استقبال صنعت داروسازی از هوش مصنوعی برای تولید داروها بود و نمونه‌های زیاد دیگری هم وجود دارد.

اما پرسش واقعی بیوتکنولوژی این است که آیا داروهایی که با کمک هوش مصنوعی تولید می‌شوند،‌ موثرتر و بهتر از داروهایی هستند که توسط انسان تولید شده‌اند؟‌ احتمالا نه!

برخی محققان معتقدند که در دهه آینده، داروها می‌توانند تقریباً به طور کامل به صورت شبیه‌سازی از طریق پلتفرم‌های محاسباتی هوش مصنوعی طراحی و ساخته شوند. اما وقتی نوبت به استفاده از این داروها می‌رسد، مطالعات زیادی نیاز است تا ثابت شود که این داروها موثر و کاربردی هستند یا خیر. چراکه صنایع انسانی (مثل صنعت داروسازی) در دنیای واقعی همیشه با پیش بینی‌ها و حدس و گمان‌های هیجانی پیش نرفته‌اند و فاصله‌های زیادی دارند.

این موضوع مثل یک زلزله در علم داروسازی است چراکه تحقیق و توسعه داروسازی با هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش 25 تا 50 درصدی زمان و هزینه‌ها کمک کند، اما همچنان اثربخشی و امنیت این داروها باید به دقت بررسی شوند.

هوش مصنوعی بع کاهش 25 تا 50 درصدی هزینه ها کمک می کند.

مثلا به تازگی درباره هوش مصنوعی گوگل که در حال یادگیری علم پزشکی است خواندیم و اینکه به هیچ وجه نمی تواند جای یک پزشک آدم را بگیرد.

آیا ممکن است تا چند سال دیگر شاهد این باشیم که داروسازی کاملا به هوش مصنوعی سپرده شود؟‌

آندرس رومار، داروساز و مدیر ارشد دیجیتال و اطلاعات شرکت Novo Nordisk A/S می‌گوید: «من فکر می‌کنم این یک سوال میلیون دلاری است! در حال حاضر هوش مصنوعی در همه کمپانی‌های داروسازی برتر مورد استفاده قرار گرفته و از آن برای همه چیز از سرعت بخشیدن به ارسال های نظارتی گرفته تا نظارت بر کیفیت تولید استفاده می کنند. اما در نهایت تجویز دارو به بیمار یک تصمیم انسانی بر اساس دانش و درک انسان است که به هیچ وجه نمی‌توان به ماشین سپرد.»

محقق دانشگاه کمبریج آقای لی هم در این مورد می‌گوید: «گاهی اوقات وقتی دری را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید که در واقع چیزی پشت آن نیست! هوش مصنوعی معجزه‌ای نیست که بتواند همه مشکلات و معماها را حل کند. شاید اکنون زمان آن رسیده است که یک قدم به عقب برداریم و در مورد این که چه مسائلی را که می توانیم با هوش مصنوعی حل کنیم دقت بیشتری داشته باشیم.»