با ظهور هوش مصنوعی و مشخص شدن توانایی‌های عجیب غریب آن، همه شگفت زده و حتی کمی ترسیدیم! کارهای عجیبی از هوش مصنوعی برمی‌آید که ممکن است برای بعضی شغل‌ها یا بعضی جنبه‌های زندگی خطرناک باشد، مثل هنر و هنرمندان. به نقل از theguardian صدای هنرمندان صنعت موسیقی هم درآمده و خوانندگان و نوازندگان مختلف، به استفاده غارتگرانه و غیرمسئولانه از هوش مصنوعی اعتراض کرده‌اند.

یک لیست بلندبالا از بهترین‌های موسیقی که صدایشان درآمده

یک گروه 200 نفره از موسیقی‌دانان، نوازندگان و خوانندگان نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند که توسط اتحادیه حقوق هنرمندان نوشته شده بود و خواستار استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی در موسیقی شدند. فهرست هنرمندانی که این نامه را امضا کرده‌اند آنقدر پُرُپیمان و قوی است که می‌تواند شبیه اسم برندگان یک جشنواره موسیقی باشد! هنرمندانی از جمله بیلی آیلیش، نیکی میناژ، کیتی پری، جی بالوین، ایمجین درگنز، برادران جوناس، الویس کاستلو، چپل رون، گریتا ون ‌فلیت، جان بن جووی و… این نامه را امضا کردند.

نامه هنرمندان علیه هوش مصنوعی

در این نامه از «توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، شرکت‌های تکنولوژی، پلتفرم‌ها و خدمات موسیقی دیجیتال» خواسته شده که استفاده از فناوری هوش مصنوعی را به دلیل «نقض و بی‌ارزش کردن حقوق هنرمندان انسانی» متوقف کنند. در حالی که اتحادیه حقوق هنرمندان متوجه و آگاه به تأثیرات مثبت و مفید هوش مصنوعی است اما همچنین بیان می‌کند که شرکت‌های بزرگ از آثار هنرمندان برای آموزش مدل های هوش مصنوعی خود بدون اجازه استفاده کرده‌اند که مصداق سرقت ادبی است. در این نامه آمده که «هوش مصنوعی تهدید بزرگی برای حقوق موسیقی‌دان‌ها در خصوص حریم خصوصی‌شان، هویتشان و معیشت آنهاست و تاثیرات مالی فاجعه باری بر نوازندگان شاغل دارد.»

حمله به خلاقیت‌های انسانی با هوش مصنوعی

در ادامه این نامه هم آمده: «این کار {استفاده غیرمسئولانه از هوش مصنوعی در موسیقی} حمله به ذوق، هنر، و خلاقیت انسان است و باید متوقف شود. ما باید در برابر استفاده غارتگرانه از هوش مصنوعی برای سرقت صداها و آثار هنرمندان حرفه‌ای، نقض حقوق سازندگان و تخریب اکوسیستم موسیقی بایستیم و از حقوق خود محافظت کنیم.»

همانطور که در اخبار پیش از این خوانده بودیم، ساخت موسیقی با هوش مصنوعی از صفر تا صد ممکن است و جنجال‌هایی به پا کرده است.