جهان پر از عجایب و شگفتی است و یکی از این عجایب، منظومه‌های سه تایی است! منظومه سه تایی،‌ منظومه‌ای است که در آن دو ستاره به دور یکدیگر می‌چرخند و سپس ستاره سومی دور این دو ستاره می‌چرخد. حالا جالب اینکه گروهی از ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره TESS ناسا و هوش مصنوعی، یک منظومه ستاره سه تایی کشف کرده‌اند که سریع‌ترین منظومه سه تایی کیهان است که تا به حال انسان مشاهده کرده است.

درباره این منظومه سه تایی

به نقل از وبسایت رسمی ناسا،‌ این منظومه که نام آن TIC 290061484 است، به دلیل سرعت بسیار زیاد مدارهایش، با دیگر منظومه‌ها متفاوت است. دو ستاره این منظومه هر ۱.۸ روز یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند، در حالی که ستاره سوم هر ۲۴.۵ روز یک بار به دور آن دو می‌چرخد.

برای اینکه متوجه این سرعت عجیب غریب شوید باید یادآوری کنیم که زمین هر ۳۶۵ روز به دور خورشید می‌چرخد و عطارد هر ۸۸ روز یک بار دور خورشید می‌چرخد. خورشید هم هر ۲۲۵ میلیون سال زمینی یک بار به دور مرکز کهکشان راه شیری می‌چرخد.

بنابراین منظومه‌ای که اجزایش هر دو روز یکبار یا بیست روز یکبار دور هم بچرخند بسیار بسیار سرعتی هستند و تا به حال انسان چنین چیزی مشاهده نکرده بود.

نقش هوش مصنوعی در این کشف بزرگ

این منظومه سه تایی توسط ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره TESS ناسا و هوش مصنوعی کشف شد. یک تیم ستاره‌شناسان از هوش مصنوعی برای پردازش داده‌های انبوه نور ستارگان استفاده می‌کردند و تیم دیگری با کمک هوش مصنوعی داده‌های به دست آمده را فیلتر می‌کردند که این منظومه کشف شد.

احتمال دارد که بااین روش،‌ هوش مصنوعی بتواند به کشف‌ منظومه‌های شگفت انگیز دیگری هم در کیهان کمک کند!