اپل تا به حال درباره برنامه‌هایش برای هوش مصنوعی سکوت کرده اما به تازگی با انتشار چند مدل‌ هوش مصنوعی جدید، به ما درباره آینده گوشی‌های اپل و هوش مصنوعی توضیحاتی داده است.

محققان اپل در OpenELM به تازگی مجموعه‌ای از چهار مدل زبانی بسیار کوچک را در کتابخانه مدل Hugging Face منتشر کردند. اپل در صفحه مدل Hugging Face خود اعلام کرد که OpenELM که مخفف «مدل‌های زبان کارآمد منبع باز» است، در اجرای کارهای مرتبط با متن (مثلا نوشتن ایمیل) می‌تواند خیلی خوب عمل کند.

تمام مدل‌ها منبع باز هستند به این معنا که مطالعه آن برای دولوپرها در دسترس است. نکته بسیار جالب درباره هوش مصنوعی OpenELM این است که کاملا بدون اینترنت هم اجرا می‌شوند!

OpenELM حتی از اکثر مدل‌های سبک وزن، کوچکتر است

هوش مصنوعی اپل در چهار اندازه 270 میلیون پارامتر، 450 میلیون پارامتر، 1.1 میلیارد پارامتر، و 3 میلیارد پارامتری ارائه شده است.

برای درک کوچکی این مدل‌ها می‌توانیم به هوش مصنوعی Phi-3 Mini مایکروسافت اشاره کنیم که بسیار کوچک است اما 3.8 میلیارد پارامتر دارد. هزینه اجرا و راه اندازی مدل های کوچک کمتر است اما اتفاقا کارایی بیشتری روی دستگاه‌هایی مانند تلفن و لپ تاپ دارند.

اپل هنوز اطلاعات بیشتری درباره نحوه استفاده از مدل هوش مصنوعی خودش و یا زمان ارائه این مدل‌ها به جهان نداده است. اما حدس می‌زنیم اپل برای iOS 18 ویژگی‌های هوش مصنوعی را ارائه کند.

شما کاربر اندروید هستید یا کاربر آیفون؟