مدیرعامل Anthropic، داریو آمودی، با انتشار مقاله‌ای ۱۵ هزار کلمه‌ای به تمجید از «هوش مصنوعی» پرداخته و کاملا واضح برای ما بیان می‌کند که چقدر به آینده هوش مصنوعی خوش‌بین است. اما به نظر می‌رسد او بیش از حد درباره قابلیت‌های هوش مصنوعی خیال‌پردازی کرده است چراکه بسیاری از کارشناسان با او موافق نیستند!

اتوپیای هوش مصنوعی!

به گفته techcrunch، او در مقاله مفصل خود همه نگرانی‌ها درباره خطرات آینده هوش مصنوعی را رد کرد و گفت: «در آینده همه ریسک‌های هوش مصنوعی قابل مدیریت است و این تکنولوژی به شکوفایی اقتصادی و اجتماعی منجر می‌شود.»

هوش مصنوعی برتر از دانشمندان!

آقای آمودی معتقد است تا سال ۲۰۲۶ شاهد ظهور «یک هوش مصنوعی بسیار قدرتمند» خواهیم بود؛ این هوش مصنوعی از دانشمندان بسیار بزرگی که برنده جایزه نوبل در رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی و مهندسی هستند هم باهوش‌تر خواهد بود و می‌تواند مسئله‌های حل نشده ریاضی را حل کند یا رمان‌های بسیار باکیفیت برای ما بنویسد.

به گفته او، این هوش مصنوعی می‌تواند نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را کنترل کرده و بیشتر مشاغلی که انسان‌ها امروزه انجام می‌دهند را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهد.

هوش مصنوعی بهتر از پزشکان!

او معتقد است که هوش مصنوعی می تواند در 7 تا 12 سال آینده به درمان تقریباً همه بیماری‌های عفونی، از بین بردن بیشتر سرطان‌ها، درمان اختلالات ژنتیکی و توقف آلزایمر در مراحل اولیه کمک کند و همه بیماری‌های روانی از جمله افسردگی، اسکیزوفرنی و.. با داروهایی که هوش مصنوعی کشف می‌کند، بهبود می‌یابند.

اگر این اتفاق بیفتد، آمودی انتظار دارد میانگین طول عمر انسان دو برابر شود و به 150 برسد!

حل مشکلات اجتماعی کره زمین با هوش مصنوعی

آمودی معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند مشکل گرسنگی در جهان و مشکلات محیط زیست را هم حل کند! همچنین می‌تواند اقتصاد اکثر کشورهای در حال توسعه را متحول کند. اما چطور؟! او هیچ پاسخ خاصی ندارد.

نظر کارشناسان:‌ آمودی از واقعیت دور شده است

با وجود همه این خوش‌بینی‌ها، منتقدان مقاله آمودی به ضعف‌های اکنون هوش مصنوعی در زمینه‌هایی همچون پزشکی و زیست‌شناسی اشاره می‌کنند و معتقدند پیش‌بینی‌های او درباره آینده هوش مصنوعی بسیار اغراق‌آمیز و دور از واقعیت است؛‌ مثلا درست است که هوش مصنوعی نقش خوبی در علم پزشکی داشته اما هنوز پزشکی را به طور بنیادی تغییر نداده و استفاده بیشتر از این ابزار در آزمایشگاه یا روی بیمار خطرناک است.

همچنین جالب است که خود آقای آمودی می‌گوید اینکه هوش مصنوعی با نیروی انسانی جایگزین شود، باعث مشکلات اقتصادی شدید در جامعه می‌شود؛‌ اما درباره راه‌حل آن فقط می‌گوید: «آن موقع باید درباره این مسئله صحبت کنیم تا راه جدیدی پیدا کنیم.»!!!

یا درباره حل مشکل گرسنگان آفریقا و نابرابری‌های اقتصادی در کشورهای جهان سوم،‌ هیچ توضیحی ارائه نمی‌دهد و فقط درباره آینده خوش‌بین است!

جالب اینکه این مقاله در زمانی منتشر شده که شرکت Anthropic به دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه است، و به نظر می‌رسد او این متن را نوشته تا توجه سرمایه‌گذاران را جذب کند! نظر شما چیست؟

به تازگی هم ایلان ماسک از ربات‌های انسان نما با توانایی‌های ویژه رونمایی کرده است که بسیار باعث شگفتی و تعجب مردم شده است.