چت‌بات‌ها و دستیارهای مجازی این روزها همه جا را فتح کرده‌اند. طوری که هر شرکت بزرگی، فناوری هوش مصنوعی را به خدمات خود اضافه می‌کند و ده ها سرویس تخصصی به بازار عرضه می‌کند.

در حالی که این فناوری بسیار مفید و کاربردی است، اما محققان گوگل در تحقیقاتشان به نتایج شوکه‌کننده‌ای رسیده‌اند. محققان گوگل می‌گویند که انسان‌ها می‌توانند از نظر عاطفی بیش از حد به چت بات‌ها وابسته شوند که پیامدهای اجتماعی نگران کننده دارد.

هوش مصنوعی می‌تواند کاربرانش را تحت سلطه روانی بگیرد

در مقاله تحقیقاتی جدید DeepMind AI گوگل، درباره فواید و کاربردهای فراوان دستیاران هوش مصنوعی صحبت شده و محققان تاکید می‌کنند که این ابزارها می‌توانند ماهیت کار،‌ آموزش،‌ فعالیت‌های خلاقانه و همچنین نحوه برقراری ارتباط ما را به شیوه مثبتی تغییر دهند. در صورتیکه اینجا یک «اما» وجود دارد!

اگر توسعه هوش مصنوعی بدون برنامه ریزی هوشمندانه به سرعت پیش برود، این ابزار مثل یک شمشیر دولبه عمل می‌کند.

محققان در این مقاله می‌گویند: «هوش مصنوعی حتی ممکن است محبت فرضی خود را نسبت به کاربر ابراز کنند و پایه و اساس ایجاد وابستگی عاطفی طولانی‌مدت را برای کاربر ایجاد کند. اگر این وضعیت کنترل نشده پیش رود،‌ کاربر استقلال روانی و روابط اجتماعی‌ش را از دست می‌دهد و بجای همه روابط انسانی به هوش مصنوعی پناه می‌آورد.»‌

«هوش مصنوعی قادر است به ذهن کاربر نفوذ کند،‌ او را برای یک سری کارها متقاعد کند و فریب روانی دهد. در مقابل کاربر به این ابزار علاقه مند و وابسته شده و نمی‌تواند خودش را نجات دهد.»

این نتایج تئوری توطئه نیست و متاسفانه برگرفته از واقعیت است! حتی چند سال پیش که هوش مصنوعی تا این اندازه پیشرفته نبود،‌ به اندازه کافی تأثیرگذار بود که یک کاربر را متقاعد به خودکشی کرد.  

راه حل چیست؟‌ راه حل به هیچ وجه حذف هوش مصنوعی نیست. بلکه نیاز است مطالعات گسترده در مورد انسان‌شناسی، حریم خصوصی، اعتماد و روابط مناسب با هوش مصنوعی انجام شود تا بهترین راه‌حل‌ها و رویکردها استخراج شود.

هوش مصنوعی یک ابزار است که می‌تواند به سوالات قدیمی بشر پاسخ دهد،‌ مثلا محققان دانشگاه پیزای ایتالیا توانستند به کمک هوش مصنوعی،‌ محل دفن افلاطون را پیدا کنند اما باید مراقب باشیم که برای ما سوالات جدیدی اضافه نکند.