به نظر می‌رسد ترس‌هایمان درباره جایگزین شدن با هوش مصنوعی و از دست دادن شغل‌هایمان،‌ در حال وقوع است؛‌ این اتفاق حتی اگر فعلا برای ما ایرانی‌ها نباشد،‌ ولی برای بریتانیایی‌ها در حال رخ دادن است!

به نقل از news.sky گزارش موسسه IPPR هشدار می‌دهد که با ظهور هوش مصنوعی (AI)، حدود هشت میلیون شغل در بریتانیا در معرض خطر نابودی قرار دارند و کارگران کم‌مهارت بیشترین آسیب را خواهند دید.

حدود ۱۱٪ از مشاغل کارگران، تحت تأثیر هوش مصنوعی مولد (Generative AI) قرار دارد؛ مشاغل مربوط به پشتیبانی، مشاغل بدون نیاز به مهارت و سابقه، مشاغل پاره‌وقت در معرض بیشترین خطر هستند و متاسفانه زنان و جوانان هم بیشتر از همه آسیب خواهند دید.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

بدترین سناریوی جایگزینی مشاغل با هوش مصنوعی

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اگر کارفرمایان بیشتری، تکنولوژی هوش مصنوعی را وارد فرآیندهای کاری خود کنند، (حتی بدون مداخله دولت) حدود ۸ میلیون شغل در بریتانیا از بین می‌رود و نکته بسیار خطرناک و ناراحت کننده اینجاست که این جایگزینی نیروی انسانی با هوش مصنوعی هیچ مزیتی هم برای تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور نخواهد داشت و فقط جوانان را بیکار می‌کند. یعنی بدترین سناریوی ممکن!

بسیاری از شرکت‌ها از همین حالا در حال سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی هستند و این فناوری پتانسیل بالایی برای ادغام شدن با بسیاری کسب و کارها را دارد.

بلکه برایشان بیشتر این مهم است که هوش مصنوعی با چه سرعت و هزینه‌ای یا به چه شکلی می‌تواند در خدمتشان قرار گیرد.

به نظر می‌رسد برای کارفرمایان اصلا مهم نیست که آیا هوش مصنوعی برای جامعه مفید است یا نه؛

به نظر می‌رسد برای کارفرمایان اصلا مهم نیست که آیا هوش مصنوعی برای جامعه مفید است یا نه؛ بلکه برایشان بیشتر این مهم است که هوش مصنوعی با چه سرعت و هزینه‌ای یا به چه شکلی می‌تواند در خدمتشان قرار گیرد.

بهترین سناریو

تاریخ نشان می‌دهد که ادغام مشاغل با تکنولوژی، در صورت مدیریت صحیح همیشه مفید است. اما ما فقط در ابتدای راه قابلیت‌های هوش مصنوعی برای بازار کار هستیم.

اگر صاحبان مشاغل بزرگ و دولت با هم همکاری کنند، بهره حداکثری و بسیار بهینه‌ای از هوش مصنوعی هم خواهند برد. به این معنا که اگر یک استراتژی صنعتی هوشمندانه چیده شود تا هم بر محافظت از نیروی انسانی و هم بر بالا بردن بهره روی آن‌ها تاکید کند،‌ این برنامه می‌تواند منجر به رشد اقتصادی ۱۳ درصدی تولید ناخالص داخلی، یا به عبارت دیگر حدود ۳۰۶ میلیارد پوند در سال شود. یعنی بهترین سناریوی ممکن!

رویکرد دولت

دولت بریتانیا هنوز هیچ قانونی را به طور خاص برای هوش مصنوعی ارائه نکرده، اما ماه گذشته حدود ۹۰ میلیون پوند بودجه برای مراکز تحقیقاتی جدید هوش مصنوعی اختصاص داد تا راه‌هایی برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی در زمینه‌هایی مانند بهداشت و درمان، شیمی و ریاضیات پیدا کنند.