همین چند روز پیش بود که گوگل در کنفرانس خود از ویژگی جدیدش رونمایی کرد. Overviews AI ویژگی جدیدی بود که بعد از معرفی، جنجال زیادی هم در فضای اینترنت به پا کرد. کاربران گزارش هایی در مورد پاسخ جنجالی Overviews منتشر کرده بودند؛ پاسخ هایی عجیب و غریب که واکنش خیلی زیادی را به همراه داشت و گوگل را مجبور به پاسخ دهی کرد. مثلا این هوش مصنوعی در مقابل سوال یکی از کاربران در مورد پیتزایش به او گفته بود که به پیتزا چسب اضافه کند یا روزانه یک تکه سنگ بخورد.

دفاع گوگل از قابلیت هوش مصنوعی‌ش

از نظر رئیس بخش جستجوی گوگل، لیز رید، مقصر نتایج نادرست قابلیت هوش مصنوعی، یکسری خلا اطلاعاتی و سوالات عجیب و غریب کاربران است.

رید در دفاع از AI Overviews گفت که گاهی اوقات ممکن است اطلاعات موجود در وب را به اشتباه تفسیر کند. او معتقد است که وقتی میلیون ها نفر از این ویژگی استفاده می کنند، چالش ها و مشکلاتی به وجود می آید که در مرحله آزمایش و تست آشکار نشده است. در واقع می گوید کاربران می توانند مشکلات احتمالی را بهتر نشان دهند.

او همچنین ادعا می کند که کاربران از قصد سوالات بی معنی و غیرواقعی می پرسند تا نتایج نادرست تولید کنند و اسکرین شات های جعلی ایجاد کنند.

اقدامات گوگل برای رفع چنین مشکلی

گوگل برای جلوگیری از چنین اقدامی گفت برای اینکه کاربران با پاسخ های عجیب و غریب این مدلی، کمتر مواجه شوند، قصد دارد برای برخی از موضوعات حاص، جستجوهای هوش مصنوعی را به طور دستی غیرفعال کند.

اما در نهایت گوگل به دنبال راه حلی برای بررسی و رفع این مشکلات است و توانسته تا حد زیادی هم خوب پیش برود. مکانیسم تشخیص بهتر برای جستجوهای بی معنی یکی از این پیشرفت هایی است که گوگل به آن دست پیدا کرده است.