هوش مصنوعی (AI) تا به‌حال اتفاقات شگفت‌انگیزی را رقم زده،‌ از کشف داروهای جدید تا پیدا کردن راه‌هایی برای مصرف بهینه انرژی در صنایع و نقش ویژه‌ هوش مصنوعی در پزشکی.

اما آیا فکرش را می‌کردید که بتواند در حل معماهای باستانی و تاریخی هم کمک بخش باشد؟‌ مثلا قبر دانشمند بزرگ یونانی،‌ افلاطون را پیدا کند؟‌!

کشف محل دفن افلاطون به کمک هوش مصنوعی

به تازگی محققان دانشگاه پیزا در ایتالیا اعلام کردند که با موفقیت از هوش مصنوعی برای رمزگشایی یک طومار پاپیروسی که در هرکولانیوم یافت شده است، استفاده کرده‌اند.

از آنجایی که طومارها کربنی هستند،‌ نمی‌توان به هیچ وجه طومار را لمس کرد چراکه بسیار شکننده است، بنابراین فقط باید با استفاده از فناوری‌های پیچیده و بدون هیچ تماسی رمزگشایی شوند.

به گفته  محققان دانشگاه، آن‌ها از تصویربرداری فراطیفی مادون قرمز و توموگرافی انسجام نوری (OCT) برای مطالعه این پاپیروس سوخته استفاده کردند.

این تیم با شناسایی و ترجمه 1000 کلمه یا تقریباً 30 درصد از طومار، آخرین محل استراحت افلاطون فیلسوف یونانی را کشف کردند: باغی در محل آکادمی افلاطون در آتن. پس احتمالا در همین قسمت‌ها دفن شده است!

بخش‌های دیگر این پاپیروس ترجمه شده درباره گفتگوهای بین افلاطون و اطرافیانش است.

در عصر تکنولوژی هرچیزی ممکن است،‌ از خواندن پاپیروس‌های قدیمی تا فروش انبوه ربات‌های کارگر! ایلان ماسک اخیرا در صحبت‌هایش گفته که زودی فروش ربات‌های انسان نما را آغاز می‌کند!