شاید فکر کنید وقتی کلاهبرداران تلفنی به یک مادربزرگ زنگ بزنند، مادربزرگ بیچاره گول می‌خورد و قربانی می‌شود، اما به لطف هوش مصنوعی این خبرها نیست و این کلاهبردار بخت برگشته است که قربانی می‌شود!

معرفی مادربزرگی که دوست دارد کل روز را حرف بزند

شرکت O2، بزرگ‌ترین اپراتور شبکه تلفن همراه بریتانیا، به تازگی «دِیزی» را معرفی کرده است. دیزی یک چت‌بات صوتی است که نامش به صورت فنی “dAIsy” نوشته می‌شود و صدایی شبیه به یک زن مسن دارد.

این مادربزرگ ساخته شده با هوش مصنوعی تنها یک مأموریت دارد: تلف کردن وقت کلاهبرداران تلفنی!!!

همان‌طور که می‌دانیم، کلاهبرداران تلفنی معمولاً افراد مسن را هدف قرار می‌دهند، به امید این که ترکیب ساده‌دلی و آشنایی کم با فناوری در قربانی‌ها باعث شوند گول بخورند و برای این کلاهبرداران پول واریز کنند. اینجاست که مامان بزرگ دِیزیِ دوست‌داشتنی، با صدای مهربانانه و گرمش، به طعمه‌ای ایده‌آل برای این کلاهبرداران تبدیل می‌شود.

اما این کلاهبرداران نمی‌دانند که قرار است وارد مکالمه‌ای بی‌پایان و خسته‌کننده با هوش مصنوعی مادر بزرگ دِیزی شوند!

در حقیقت تکنیک این کلاهبرداران این است که مکالمه را طول می‌دهند تا کم کم قربانی اطلاعات شخصی خودش را لو بدهد، اما برای دیزی این موضوع دقیقا به نقطه ضعفشان تبدیل می‌شود! هوش مصنوعی مادربزرگ دیزی مکالمه را طول می‌دهد و همینطور با آن‌ها حرف می‌زند تا وقتشان را تلف کند، گاهی اوقات هم اطلاعات جعلی به آن‌ها می‌دهد تا بدتر گمراهشان کند!

ویدیویی که این شرکت منتشر کرده نشان می‌دهد دِیزی چقدر در کار خود مؤثر است. در یکی از بخش‌ها، صدای کلاهبرداری شنیده می‌شود که خسته شده و فریاد می‌زند: «خدایا یک ساعت گذشته!» و دِیزی، با لحنی خونسرد پاسخ می‌دهد: «چقدر زمان زود می‌گذرد!»

بهترین قسمت مکالمه‌ها شاید جایی باشد که او با تکرار چندباره‌ی کلمه‌ی «عزیزم» تقریباً کلاهبردار را به مرز جنون می‌کشاند!

نقش مهم هوش مصنوعی

مادربزرگ دیزی غیر از تلف کردن وقت این کلاهبرداران، به O2 کمک می‌کند تا تاکتیک‌های رایج کلاهبرداران را شناسایی کند و در نتیجه بتواند سیستم‌های بهتری برای محافظت ایجاد کند.

طبق بیانیه مطبوعاتی O2 درباره این «مادربزرگ هوشمند»، این سیستم از ترکیب «چندین مدل هوش مصنوعی» استفاده می‌کند.

ابتدا صدای تماس‌گیرنده را به متن تبدیل می‌کند، سپس از یک مدل زبانی بزرگ سفارشی برای تولید پاسخ استفاده می‌کند، و در نهایت آن پاسخ را از طریق یک مدل تبدیل متن به گفتار به صورت صدای انسانی ارائه می‌دهد. بخشی از آموزش این هوش مصنوعی توسط جیم براونینگ، یک متخصص در زمینه اذیت کردن کلاهبرداران تلفنی (معروف به “scambait”) که در یوتیوب مخاطبان زیادی دارد، انجام شده است.

این مثال خوبی از کاربرد مثبت هوش مصنوعی، با وجود همه نقص‌هایش، است. و البته، همه ما داستان‌هایی درباره مادربزرگ‌های شیرینی که آدم بدها را شکست می‌دهند، دوست داریم.

پیش از این هم دیده بودیم که یک پیرمرد بیچاره قربانی کلاهبرداری با هوش مصنوعی شده بود و ۲۵ هزار دلار پول از دست داده بود،‌ اما شاید این‌بار دیزی انتقام او را بگیرد!