آقای جفری هینتون دانشمندی که به عنوان پدر خوانده هوش مصنوعی شناخته می‌شود،‌ به تازگی با BBC مصاحبه داشته و از نگرانی‌هایش درباره تصاحب مشاغل توسط هوش مصنوعی و راه حلی که به نظرش می‌رسد، صحبت کرده است.

مشاغل که نابود شوند جامعه نابود می‌شود

آقای هینتون که بابت کارها و خدماتش در زمینه شبکه‌های عصبی مصنوعی،‌ لقب پدرخوانده هوش مصنوعی را دارد،‌ در این مصاحبه درباره نگرانی‌هایش صحبت کرد. او گفت بسیار نگران از بین رفتن شغل‌های ساده و پیش پا افتاده توسط هوش مصنوعی است که برای مردم طبقات پایین و در نهایت کل جامعه بسیار گران تمام می‌شود. او توضیح داد که

هوش مصنوعی بهره وری شرکت‌ها و کارخانه‌ها را بسیار بالا می‌برد و برای سرمایه‌گذاران و مدیران تولید ثروت می‌کند،‌ اما این کارگران ساده هستند که اخراج می‌شوند. یعنی به عبارت دیگر تکنولوژی هوش مصنوعی،‌ ثروتمندان را ثروت‌مندتر و فقرا را فقیرتر می‌کند.

هشدارهای او حتی از این سطح هم بالاتر رفت و گفت به نظرش طی ۵ تا ۲۰ سال آینده هوش مصنوعی یک «تهدید در سطح انقراض بشریت» خواهد بود!

راه حل پدرخوانده برای خنثی کردن آسیب‌های هوش مصنوعی

در ادامه این مصاحبه او به دولت‌مردان بریتانیا پیشنهادی به عنوان راه حل داد: ایجاد درآمد پایه همگانی.

درآمد پایه همگانی به معنای مبلغ پولی است که به مردم پرداخت شود تا تاثیرات اقتصادی هوش مصنوعی بر خانواده‌ها و جامعه را کاهش دهد. تا به حال کشورهایی مثل آفریقای جنوبی،‌ هند و کنیا از این راه برای مبارزه با فقر استقبال کرده‌اند.

صحبت‌های او در حالی منتشر شده که اخبار ترسناکی درباره کمپانی های خالق هوش مصنوعی به گوش می‌رسد. به طور مثال کمپانی خالق چت جی‌پی‌تی اخیرا تیم «بررسی خطرات هوش مصنوعی»‌ را به طور کامل منحل کرده یا رسوایی‌هایی درباره دیکتاتوری و قراردادهای زورگویانه این شرکت نسبت به کارمندانش منتشر شده است! یعنی اخلاقیات حتی داخل این شرکت‌ها جایی ندارد! نظر شما چیست؟