از آنجاکه عکس‌های ساخته شده با هوش مصنوعی تقریبا همه جا پر شده،‌ گوگل تصمیم گرفته قابلیت جدیدی به نام «برچسب هوش مصنوعی»‌ را به بخش تصاویر خود اضافه کند. به گفته techradar ویژگی جدید به کاربران کمک می‌کند راحت‌تر اصالت تصویر را تشخیص دهند.

کمیته‌ای برای تشخیص واقعی یا هوش مصنوعی بودن یک تصویر

اضافه شدن برچسب هوش مصنوعی در نتایج گوگل،‌ پس از آن صورت می‌گیرد که گوگل به ائتلاف «اعتبار و اصالت محتوا» (C2PA) پیوسته است. این ائتلاف گروهی از برندهای بزرگ است که تلاش می‌کنند از انتشار اطلاعات نادرست آنلاین جلوگیری کنند. آمازون، ادوبی و مایکروسافت نیز از اعضای این کمیته هستند.

قرار است طی ماه‌های آینده این قابلیت عرضه شود،‌ این برچسب قرار است در قسمت «درباره این تصویر» در سه نقطه بالای تصویر گنجانده شود.

بنابراین این برچسب آن‌طور که انتظار می‌رفت آشکار و کاربردی نخواهد بود.

یک برچسب مخفی کافی نیست!

با وجود این همه تصاویر و محتواهای جعلی دیپ فیک در سراسر اینترنت، گوگل دیر یا زود مجبور بود اقدامی در مورد ظاهر شدن تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی در نتایج جستجوی خود انجام می‌داد. اما این سوال باقی می‌ماند که آیا یک برچسب مخفی کافی است؟!

اگر این ویژگی همان‌طور که گفته شده بخواهد ظاهر شود، کاربران باید چند مرحله را برای تشخیص اصالت تصویر طی کنند و کسانی که از وجود این قابلیت مطلع نیستند ممکن است هرگز از این قابلیت استفاده‌ای نکنند.

این قابلیت یک قدم مثبت اما ناکافی است و اقدامات بیشتری نیاز است تا جامعه آنلاین امنیت بیشتری داشته باشند.