هر چیزی بهایی دارد اما بعضی چیزها،‌ بهای ارزشش را دارند! چت بات‌های هوش مصنوعی مثل ChatGPT و Gemini به ظاهر برای ما کاربران رایگان هستند اما در حقیقت به قدرت محاسباتی خیلی زیادی نیاز دارند و انرژی خیلی بالایی مصرف می‌کند. به نظرتان مصرف انرژی هوش مصنوعی چقدر است و آیا برای ما ارزش به جان خریدن این همه تاثیرات زیست محیطی منفی را دارند؟‌

میزان مصرف انرژی هوش مصنوعی دقیقا چقدر است؟

به عنوان مثال، مدل زبان بزرگ GPT-3 از شرکت OpenAI برای آموزش دیدن، نزدیک به 1300 مگاوات ساعت برق نیاز داشت، که معادل مصرف سالانه حدود 120 خانوار آمریکایی است. هرچه استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی هم بیشتر شود، مصرف برق آن‌ها نیز رشد خواهد کرد.

تخمین زده می‌شود که تا سال 2027، هوش مصنوعی می‌تواند 0.5٪ از مصرف برق جهان را به خود اختصاص دهد.

اما بااینکه این آمار و ارقام نگران‌کننده هستند، لازم به ذکر است که اینقدرها هم نباید میزان مصرف انرژی هوش مصنوعی را زیاد بدانیم! به نقل از androidauthority مراکز داده جهانی در حال حاضر 460 تراوات ساعت برق مصرف می‌کند و مصرف برق هوش مصنوعی در مقایسه با مصرف کلی دیتابیس‌ها، کم است. یا مثلا فقط نتفلیکس در سال 2019 به اندازه 40,000 خانوار آمریکایی برق مصرف کرد تا کاربرانش بتوانند فیلم و سریال ببینند! دستگاه‌های خنک کننده و تهویه‌هوا هم 10٪ از میزان مصرف برق جهانی را تشکیل می‌دهد که بسیار بیشتر از تخمین مصرف هوش مصنوعی در سال 2027 است.

مراکز دیتای هوش مصنوعی اغلب در مناطقی ساخته می‌شوند که برق به وفور وجود دارد یا تولید آن ارزان‌تر است، تا تأثیرات زیست‌محیطی این مصرف انرژی،‌ کمتر باشد.

از طرفی شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت هدف‌گذاری کرده‌اند که تا چند سال دیگر دیتابیس های خود را با انرژی‌های بدون کربن مدیریت کنند و بیشتر مراقب محیط زیست باشند.

همچنین، شرکت‌ها در حال توسعه مدل‌های کوچک‌تر و کارآمدتری هستند که بدون اینکه عملکردشان کم شود، مصرف انرژی را کاهش دهند.

مدل‌های هوش مصنوعی کوچک به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کنند.

اما در نهایت باید بگوییم که با وجود همه این تلاش‌ها، برخی افراد هنوز مصرف انرژی هوش مصنوعی را غیرضروری می‌دانند و به اثرات زیست‌محیطی آن اعتراض دارند. تنها زمان نشان خواهد داد که آیا هوش مصنوعی به عنوان یک تکنولوژی ضروری پذیرفته خواهد شد یا همچنان به‌عنوان یک تهدید زیست‌محیطی تلقی می‌شود. نظر شما چیست؟